| Vaihdoin Koulua |

Moi! Täällä yksi turhautunut bloggaaja! Nimittäin, tuntuu, että joka kerta kun päätän alkaa tänne taas säännöllisesti kirjoittamaan, tapahtuu jotain minkä takia mun bloggaussuunnitelmat siirtyy taas päivä tolkulla eteenpäin. Niin kävi taas. Nyt mä jälleen yritän tulla tänne kertomaan vähän missä mennään ja minkä takia ei postauksia ole taaskaan kuulunut ja kuten moni muukin bloggaja on todennut, jokaisen pidemmän tauon jälkeen blogin ääreen palaaminen on aina vain vaikeampaa. Kuvituksena tekstille toimii asukuvat, jotka ovat ensimmäiset poikaystäväni ottamat! Tähän asti oon ottanut kaikki kuvat aina itse kameranjalustan avulla, mikä on muuten ihan sanomattoman hankalaa ja ärsyttävää. Pyysin Tonia ottamaan kuvat ja niistä tuli heti ekalla kerralla niin kivoja muutamia tarkennusvirheitä lukuunottamatta :) että hän saa kyllä toimia kuvaajana jatkossakin! 

Ensinnäkin siitä asti kun koulut alkoi mua on vaivannut kova flunssakierre, jolle ei tunnu tulevan loppua. Juuri kun tuntuu, että oot nuhasta vihdoin päässyt eroon, se iskee takaisin uusien oireiden kanssa. Viime viikon makasin sängyssä kuumeen ja epämääräisen mahataudin kourissa, samalla yrittäen epätoivoisesti pyörittää arkea ja samalla ajaa eteenpäin koulun vaihtamistani. Kyllä luitte oikein, mä vaihdoin koulua. 


Mä aloitin merkonomin opinnot amiksessa ja se vaikutti aluksi oikein hyvältä ratkaisulta; ala tuntui oikealta ja koulun käynti sujui muutenkin hyvin aina siihen asti kun normaali opetus todella alkoi alkuviikkojen "tutustutaan toisiimme ja opiskelemaamme alaan"-tuntien jälkeen. Mä oon 18-vuotta ja kaikki muut luokallani ovat mua pari vuotta nuorempia ja vaikka kyseessä ei numeroina iso ikäero olekaan, on tästä tullut ongelma. Nimittäin kun mä haluaisin tunneilla opiskella asioita, koko muu luokka riehuu ylä-aste henkisesti hidastaen tuntien opetustahtia valtavasti. Tunneista iso osa menee siihen kun opettaja yrittää pitää riehuvat teinit kurissa ja tätä on todella todella turhauttavaa katsoa vieressä kun itse haluaisin, että tunneilla käsitellään opetettavaa asiaa, eikä tasoltaan 14-vuotiaiden luokkatoverien huonoja parisuhteita, tulevia bileitä tai asuntolan kuumimman jätkän mopoautoa. Vakituisessa parisuhteessa oleva, omassa asunnossa asuva ja muutenkin itsenäistä elämää elävänä nuorena naisena en vaan enää tunne tämän tyyppisten ihmisten kanssa hirveästi yhteenkuuluvuutta. 

Ja ennenkuin kukaan ehtii aloittaa asiasta, mä en todellakaan ole mikään ikärasisti ja tunnen paljon erittäin fiksuja itseäni nuorempia tyyppejä. Sitäpaitsi,  itse oon muutama vuosi sitten ollut ihan samanlainen ja juuri tuollaisia heidän ikäistensä oikeastaan kuuluukin olla; vielä saa asua vanhempien luona, haaveilla poikaystävistä, omasta asunnosta ja ajo-kortista, miettiä kuka voisi hakea vähän kaljaa viikonlopun bileisiin. Tämä on enemmän kuin normaalia ja mulle ihan ok - niin kauan kun se ei häiritse mun opiskelua. 


Kuin tilauksesta, sain erään perhetuttuni kautta mahdollisuuden päästä opiskelemaan samaa alaa aikuiskoulutuksen puolelle. Koko aikuiskoulutus oli mulle täysin vieras asia eikä mulle ole tullut mieleenkään, että olisin alunperinkin voinut hakea tuonne  normi amiksen sijasta, ennenkuin tuttuni mulle siitä kertoi. Kävin paikan päällä kouluun tutustumassa ja mulle kerrottiin tarkemmin kuinka opiskelu siellä käytännössä toimii. Koulu vaikutti todella hyvältä eikä tuolla ainakaan ole pelkoa, että kukaan  tunneilla opetusta häiritsisi, ikähaarukka kun on 18-29 ja valtaosa opiskelijoista on lähempänä tuota ylä,-kuin alarajaa. Sitä paitsi tunneilla istumista on todella vähän, sillä pääasiassa olen kokoajan työharjoittelussa tai opiskelen kotona. Tottakai tuntejakin on, mutta todella vähän amikseen verrattuna ja esim. marras,-joulu,-ja tammikuussa mulla ei ole yhtäkään koulutuntia, pelkästään työharjoittelua ja kotona opiskelua. Päätin siis, että lopetan amiksen ja siirryn tuonne aikuiskoulutuksen puolelle, jossa siis saan suoritettua saman tutkinnon, mutta jo kahdessa vuodessa, mukavammassa seurassa ja muutenkin mulle paljon mieluisammalla tavalla. 

Mulla alkaa ekat tunnit vasta viikon päästä ja tämän pienen loman ajan mun on tarkoitus etsiä sopivaa työharjoittelupaikkaa ja hoitaa kuntoon nämä koulun vaihtamiseen liittyvät asiat. Työskelely muodin-ja kauneuden parissa kiinnostaa, joten toivon pääseväni harjoittelemaan johonkin vaatekauppaan. Ja suunnitelmissa on vakaasti, että nyt vihdoin pääsisin kiinni bloggaamiseen - ellei universumi ole taas mua vastaan ja heitä jonkin uuden esteen mun ja blogin välille! :-D Mutta toivotaan, ettei ja pääsette taas nauttimaan blogistani parhaimmillaan! 


Miltä koulun vaihto suunnitelmani kuulostaa? 
Entä onko täällä joku aikuiskoulutuksessa opiskeleva?

24 kommenttia:

  1. Tsemppiä ja minusta teit oikean valinnan jos se susta tuntuu hyvältä.Itseähän varten sitä koulua käydään =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Joo tämä tuntuu oikealta ratkaisulta! :)

      Poista
  2. Tosi hyvältä kuulostaa, itsekkin oon siirtynyt aikuispuolelle opiskeluissani! Mulla ongelmana oli opettajat, jotka vahti ja kohteli kun peruskouluikäisiä. Haluan kuitenkin opiskella itseäni varten ja mua alkaa ahdistamaan jos joku koko ajan kyttää vieressä.. Aikuispuolella se oma vastuu on niin paljon suurempi!
    Tsemppiä sulle, oon ihan varma ettet kadu tätä päätöstä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla muistakin aikuiskoulutuslaisista, toivottavasti tämä on mullekin oikea paikka! :)

      Poista
  3. Itse aloitin juuri elokuussa aikuiskoulutuksessa opiskelut lähihoitajaksi. Vaikka tuntien määrät voi toistaiseksi laskea kahden käden sormiin, olen kyllä tykännyt todella paljon. Meidän luokalla ikähaarukka on vielä suurempi, aina 18-vuotiasta lähemmäs 60-vuotiaisiin. Ryhmähenki on todella aikuismainen ja keskustelut aikuismaisia. Mutta koulu on todella rankka. Vaikka koulussa opiskelua onkin vain kaksi kertaa viikossa kolmen tunnin ajan, olen näiden jälkeen aivan puhki. Aikuiskoulutus tarjoaa vapauksia, mutta vaatii suunnattomasti itsekuria, halua ja vastuuta, asiat menevät todella nopeasti eteenpäin, ja jos joltain tunnilta jää pois, voi melkein suoraan sanoa hyvästit valmistumiselle. Tehtäviä tulee joka kerta ja palautukset näillä ovat 1-2 viikon sisällä. Toki, pääsääntöisesti aikuisopiskelijalle tämä voi olla ihan helpponakki, mutta itse teen 8 tuntisia työpäiviä neljästi viikossa ja vapaa-aika menee yleensä kaikkeen muuhun kuin opiskeluun, ei silloin naurata. Asia mitä odotan todenteolla on työharjoittelut! Näitä on paljon, 1-1,5 vuoden sisällä yksi 4 viikon jakso, yksi 5 viikon jakso ja viimeisestä taitaa olla kanssa viiden viikon jakso. Tämän jälkeen erikoistuessa työharjoitteluja on käytännössä koko vuosi.

    Toivottavasti tämä opiskelumuoto palvelee sinua paremmin- mutta varoitan vaan, ei varmasti tule olemaan helppoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon kommentistasi, mukavaa kuulla kokemuksia muilta aikuiskoulutuslaisilta! Tosin tuo sun koulu kuulostaa tosi tosi paljon rankemmalta kuin mun oma, johtuen tosin osittain siitä, että mun lukujärjestystä ja työssäoppimista on tarkoituksella vähän lyhennetty, kun ei mun jaksaminen ole vielä ihan samaa tasoa kuin muilla (toivun masennuksesta). Lisäksi mä opiskelen päätoimisesti eli en tee töitä työharjoittelun ohessa. Kuitenkin esim. tuo tehtävän palautus aika on teillä kyllä hirmu lyhyt, meillä aina kuukausi aikaa tehdä tehtävä. Mutta kuulostaa kyllä todella rankalta tuo sun työ/koulunkäynti, hirveästi jaksamista ja tsemppiä sen kanssa! :)

      Poista
  4. Täällä yksi niistä meteliä pitävistä teineistä, ymmärrän ihan hyvin että saatoimme ärsyttää sinua, mutta ehkä oli ihan hyvä päätös vaihtaa sinne aikuiskoulutuksen puolelle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Paljon mun luokalla oli tosi mukavan oloisia ihmisiä eikä muissakaan nyt varsin ollut muuta vikaa kuin se tunneilla häiriköinti ja koulun vaihtamiselle oli ihan muut syyt kuin pelkästään melu tunneilla. Hyvää syksyä sulle ja koko luokalle, kuka teistä nyt sitten oletkaan! :)

      Poista
  5. Aika törkeästi kirjoittelit ex luokkalaisistas. Nekin saattaa seurata sun blogia ja sit lukee ittestänsä tämmööstä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun mielestä mä en kirjoittanut mitään törkeää vaan nimenomaan korostin sitä, että koska me ollaan heidän kanssaan niin todella eri elämäntilanteissa, en tunne heidän kanssaan yhteenkuuluvuutta. Mun luokalla oli paljon mukavia tyyppejä ja varmaan ovat kaikki nämä "metelöivät teinitkin", joihin en sen kummemmin ehtinyt tutustua, mutta me ei vaan sovita samaan luokkaan :D Varmasti moni ex luokkalainen tämän lukee ja se on mulle ihan ok. Kaikkea hyvää heille ja onnea opiskeluun! :)

      Poista
  6. Helpottavaa lukea tämmöistä joltain kypsemmältä bloggaajalta, kun mulla aina välillä tuntuu että tää ysiluokkalaisten meininki on niin lapsellista - se kuuluu tähän ikään. Eikä toi ollu mitään syyttelyä tai ikävää puhumista.. :-D Kiva että löysit mukavamman ja itsellesi sopivamman opiskelupaikan. Noi asukuvat on niin kivoja, ruskeet käy sulle tosi hyvin mun mielestä. :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nimenomaan, sellainen käytös kuuluu siihen ikään eikä sen ääneen sanominen ole mitään syyttelyä eikä se tee heistä mitenkään huonompia ihmisiä! Tuntuu, että ne joiden mielestä se jotain syrjintää tai leimaamista on, taitavat itse olla juuri siinä iässä ja tahallaan haluavat ymmärtää kirjoitukseni negatiivisesti. :) Mutta mahtavaa että siellä on joku joka tämän ymmärtää ja kiitos paljon kehuista! :)

      Poista
  7. Vitsi olin tavallaan tossa samassa tilanteessa muutama vuosi sitten, kun ylioppilaaks kirjotettuani päätin kokeilla merkonomi-opintoja juurikin ammattikoulussa ja juurikin itseäni kolme vuotta nuorempien kanssa. Se oli nimenomaan sellasta aivan uskomatonta riehumista ja tuntu siltä, kun ois palannu takaisin lähinnä jollekin ala-asteelle: yhdelläkään oppitunnilla ei pystynyt keskittymään kunnolla, välillä luokkatoverit lukitsi toisiaan kaappeihin ja kaikki tunnit pelattiin facebookissa. Lopulta sitten kokeiden jälkeen ne muisti ulista opettajalle kuinka "Jenna on kyllä yks opettajien lellikki" kun luonnollisesti sain parempia arvosanoja kuin itseäni nuoremmat. Olihan meidän luokalla muutaman munkin ikäinen, mutta kestettyäni vuoden sitä koulua päätin hakea ammattikorkeakouluun ja nyt opiskelen tradenomiksi Metropoliassa! Kieltämättä yksi elämäni parhaimmista ratkaisuista, vaikka ammattikoulun loppuun käymiseen olisikin mennyt enää alle vuosi ja olisin todennäköisesti päässyt aikaisemmin työelämään kuin nyt, toisaalta onhan tradenomi-tutkinto korkeampi kuin merkonomi.

    Kuitenkin, kaikkea hyvää tuleviin opintoihisi! :------)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kertomuksesi kuulostaa niin tutulta ja oonkin kuullut että tosi monelle vähän vanhemmalle opiskelijalle käy juuri tällä tavalla niinkuin meille kävi. Mutta onneksi asialle voi tehdä jotain ja nyt saadaan opiskella meille paremmin sopivalla tavalla! :) Kiitos ja hyvää syksyä sulle!

      Poista
  8. toi aikuiskoulutus kuulostaa todella hyvältä ainakin tohon normi amikseen verrattuna kun ajattelee että sun on vaikea opisekella siellä! Toivottavasti siellä menee hyvin :) ! Tuo sun asusikin on aivan ihana <3!
    http://jasmintuomi.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tosi paljon! Joo tää tuntuu mulle paremmalta vaihtoehdolta! :)

      Poista
  9. Ohhoh sattupa jännästi. Itekki tuossa viimekuun lopuilla vaihoin amiksesta matkailualalta aikuiskoulutukseen (tai no aikuislukioon). Vielä en oo kerenny siellä käyä mut 25.9 ois tarkotus. Ois kiva kuulla sit ku sulla on alkanu et millasta siellä on ja miten oot viihtyny jne :--) itellä kans luokka oli amiksessa täynnä ihmisii, jotka ei keskittyny opiskeluun nii paljo ku mä olisin siihen halunnu keskittyy, joten ymmärrän sua täysin.

    Ps. Vähä kivoi noi kuvat täs postaukses ja rakastuin toho paitaa ♥ mistä oot löytäny sen? :--)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo lupaan kirjoitella tänne sitten kun koulu alkaa, että millaista siellä on ja miten on mennyt! (: Toivottavasti aikuiskoulutus on sulle oikea paikka! (: Kiitos paljon, paidan ostin Kappahlista :)

      Poista
  10. Tosi kivan oloinen blogi! Jään seurailemaan. (:

    http://picture-inspiration.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  11. Mun isoveli opiskeli aikuiskoulussa ku vaihto alaa :D mutta kyllä' toi kuulostaa hyvältä jos kerra amiksessa oli semmosta ollu !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo uskon että toi on enemmän mun koulu kuin amis! :)

      Poista
  12. Tsemppiä! :) Sulla on ihana asu!

    VastaaPoista