Elämäntaparemontti

14 lokakuuta 2014

Anoreksiasta toipuessani suhteeni liikuntaan, syömiseen ja painonhallintaan on ollut ristiriitainen. Olen normaalipainoinen, syön aika tavallisesti, eikä syömishäiriö-ajatukset enää hallitse elämääni. Tiedän kuitenkin että mun pitäisi harrastaa enemmän liikuntaa ja syödä säännöllisemmin, mutta jotenkin anoreksiaoireiden pahentumisen pelossa en ole sitä uskaltanut tehdä, vaikka todellisuudessa tämä epäsäännöllinen ruokailu ruokkii niitä ajatuksia enemmän kuin säännöllinen liikunta ja ruokailu. Vuosien varrella olen ollut reippaasti ylipainoinen sekä vaarallisen alipainoinen ja nyt mun pitäisi osata olla jotakin siltä väliltä. Painonhallinta on ollut mulle läpi elämäni vaikeaa, joko syön yli kulutukseni enkä liiku tai liikun liikaa enkä syö juuri mitään. Kun huomaan syöneeni liikaa (joko oikeasti tai mulla on vain sellainen tunne), olen syömättä kunnes taas syön enemmän jonka jälkeen syön taas liian vähän, ja kierre on valmis. Painoni jojoilee edestakaisin ja epäsäännöllinen ruokailu vaikuttaa jaksamiseeni. Tälläistä on syömiseni ollut osastolta pääsyni jälkeen aina alkusyksyyn asti eli jo puolitoistavuotta. Vähän aikaa sitten mä pydähdyin pohtimaan tilannettani ja päätin että tämä kierre on katkaistava.


Ensinnäkin päätin pureutua suurimpaan ongelmaani: liikuntaan. Mä tykkään liikkua, mutta mä en ole kertakaikkiaan tiennyt että mikä olisi mun laji. Anoreksia-aikoina juoksin ihan hulluna kuvitellen, että se on mun juttu, mutta nykyään haluaisin tehdä jotain muuta. Mitkään joukkuelajit tai pallopelit mua ei kiinnosta, liikun mielummin yksin. Tanssillinen liikunta mua taas on aina kiinnostanut, mutta siihen ei ole kotipaikkakunnallani ollut koskaan mahdollisuutta. Salilla käynnistä oon myös haaveillut, mutta sinne ei ole kuitenkaan koskaan tullut lähdettyä. Kuukausi sitten päätin kuitenkin hankkia Seinäjoen Fressille jäsenyyden vähän kokeilu mielessä enkä kyllä ole sitä päätöstä katunut hetkeäkään. 
Aloin käydä Zumbassa ja satunnaisesti muillakin ryhmäliikuntatunneilla ja ensimmäistä kertaa liikunta tuntui musta oikeasti mukavalta. Zumba on ollut tähän asti ehdoton suosikkini, sillä tykkään tanssia hyvän musiikin tahdissa, mutta haluaisin tutustua paremmin muihinkin ryhmäliikuntatunteihin. Jotenkin salin puolella treenaamiseen mulla on ollut hirveästi ennakkoluuloja enkä aluksi sinne uskaltautunut ollenkaan. Pelkäsin etten osaa tehdä siellä mitään ja että sitten kaikki fitness-hirmut siellä nauravat kun mä yritän epätoivoisesti oppia kuinka erilaisia laitteita käytetään. Kuten arvata saattaa, mun pelot oli aivan turhia. Jokainen salilla keskittyy omaan tekemiseensä, eikä ketään ole tainnut mun treenaaminen siellä kiinnostaa. Ihan rauhassa olen saanut opetella.

Toinen asia joka vaati muutosta olikin sitten mun epäsäännöllinen ruokailu. Mullahan on kyllä olemassa ravitsemusterapeutin tekemä ateriasuunnitelma, mutta sekin on tietysti pitänyt jättää kaapin perälle pölyttymään "tiedän itse paremmin"-asenteella. Nyt kuitenkin otin paperin esille ja tutkin sitä tarkemmin ja koin kyllä ahaa-elämyksen! Suunnitelma sopii täydellisesti tähän elämäntaparemonttiini ja sen mukaan olen nyt alkanut syömään. Sitä olisi ehkä kannattanut alunperinkin noudattaa, köh. Yksi ongelmani on ollut koulu ja työpäivät, sillä molempiin mun pitää ottaa eväät. Tähän asti olen joko tehnyt jotkut epätoivoiset makkaravoileivät kuvitellen, että niillä pärjää kokopäivän tai käynyt syömässä jossain jotain epäterveellistä. Kumpikaan ei ole kovin hyvä vaihtoehto ja nyt olen korjannut asian.
Nykyään otan mukaani kunnon lounaan sekä välipalan, esim. kanasalaatti ja ruisleipä lounaaksi, evääksi omena ja proteiinirahka. Sitten kotiin palatessani (n. klo 17)  laitan päivällisen. Näin ruokailu on säännöllistä eikä missään vaiheessa tule niin nälkä, että tulisi kiusaus hakea jotain epäterveellistä naposteltavaa. Oon huomannut jaksavani töissä ja koulussa paljon paremmin ja kotiin palattuanikin oon pirteämpi kuin ennen. Tämän huomasin jo muutaman päivän jälkeen mikä kyllä kannustaa jatkamaan säännöllistä syömistä jatkossakin!


Edellä mainitulla tavalla en ole ehtinyt syömään ja treenaamaan vielä kovin pitkään, mutta nyt jo huomaan jaksavani ihan toisella tavalla ja näyttäväni energisemmältä. Mua kiinnostaa jatkaa salilla harjoittelua ja oppia treenaamaan siellä paremmin ja monipuolisemmin. Oikeissa tekniikoissa on varmasti vielä paljon harjoiteltavaa ja osa laitteista on vieraita, mutta ajan myötä niiden kanssa varmasti kehityn. Fressille liittyessä saa yhden ilmaisen pt-tapaamisen mitä kyllä odotan innolla, uskon että yhdestäkin käynnistä on jo paljon apua! Myös treenivaatteita ja muita tarvikkeita pitäisi hankkia, vähän treenitoppeja ja uusi salikassi ihan ensimmäisenä! Salitreenin ja paremman syömisen lisäksi olen alkanut juomaan enemmän vettä sekä säännöllisesti puhdistavaa detox-teetä.
Aiemmistä ruokaremonteista yms. poiketen, tällä kertaa mun tavoitteena ei ole pudottaa painoa. Vaa´alla en aio ravata tai mittailla senttejä, vaan haluan nimenomaan keskittyä hyvään fiilikseen ja jaksamiseen, jonka säännöllisellä syömisellä ja treenaamisella saan. Nukunkin niin paljon paremmin kun iltapala on syöty ja salilla käyty, mikä tietysti parantaa jaksamista entisestään.

Oon tosi innostunut ja motivoitunut tähän muutokseen ja siksi ajattelin jatkossa kirjoittaa teille miten projekti edistyy. Oli asia mikä tahansa, blogiin kirjoittaminen siitä antaa mulle aina lisätsemppiä ja päättäväisyyttä, joten treeni,-ja ruokajuttuja on varmasti luvassa jatkossakin. Syömishäiriö/liikunta/ruoka juttuja ei ole blogissani hetkeen näkynyt, kiinnostaako niistä lukeminen teitä jatkossakin?

Onko syksy innostanut teitä treenaamaan ja syömään paremmin? Parhaat vinkit jakoon!

10 kommenttia:

  1. Minua ainakin kiinnostaa juuri tällaiset postaukset! Oon itekin osastolta pääsemisen jälkeen koittanut löytää sen hyvän olon mitä terveellinen ruokavalio ja sopiva liikunta tuo, ja se että en oo tavoitteeni kanssa yksin kannustaa taas jatkamaan tällä linjalla. Oon myöskin täysin unohtanut sen mitä vaaka tai peili näyttää (koska peiliin katsoessa huomaa kyllä että ajattelee ihan liikaa..) ja koittanut keskittyä vaan siihen hyvään fiilikseen ja voiton tunteeseen kun jaksaa tehdä vähän enemmän kun mitä sillon kuin aloitti! :)
    Tsemppiä hurjasti! (:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla että kiinnostaa! (: Joo osastolta pääsemisen jälkeen alkaa kyllä kova työ painonhallintaa opetellessa ja oppiessa mikä on juuri paras tapa itselle ettei paino karkaa kumpaankaan suuntaan. Vaa´an, mittojen ja peilin kannattaa hetkeksi unohtaa ja yrittää vaan keskittyä tarkkailemaan sitä fiilistä mitä oikeanlainen syöminen ja liikunta tuo. Paljon tsemppiä sullekin! <3 :)

      Poista
  2. voisitko kertoa enemmän sun ruokailutottumuksista ja millaisella ruokavaliolla aloittelet elämään nyt? sellainen ruokapäiväkirjapostaus ois tooosi kiva! mä ite tykkään lukee niitä paljon =)
    mä suosittelen muuten kokkaamaan ison satsin päivällistä kerralla ja pakastamaan purkkeihin tmv. jotka on sitten helppo aamulla ottaa sulamaan ennen kouluun lähtöä ja illalla iskeä vaan mikroon. esim. kaalilaatikko ja lasagne on tosi hyviä vaihtoehtoja tähän, samoin lihapullat/pihvit ja esim. bolognesekastike pastalle. salin jälkeen esim. pasta kiehumaan ja siinä välissä sulatusteholle mikroon kastike tms. ja itse suihkuun ja suihkun jälkeen vaan iskee kaiken lautaselle ja rehuja kylkeen sopivasti. suosittelen ehottomasti ! kun tulee niitä "ei tehty päivällistä, ei jaksa, väsyttää, on kiire" hetkiä niin pakkasesta vaan valmis, terveellinen annos mikroon ja itse tekemään muita juttuja sillä välin =)
    mikä on muuten kristiina sun lempiruoka? =) ja herkutteletko sä koskaan vaikka karkeilla?

    VastaaPoista
  3. Tosi kiva postaus, näitä ehdottomasti lisää! Muutenkin ihanan inspiroiva blogi, kauniit sekä hyvälaatuiset kuvat ja sopivan avoin kirjoitustyyli. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla että tälläiset kiinnostaa, lupaan kirjoitella näitä jatkossakin! Kiitos ihan hirmuisesti! <3 :)

      Poista
  4. Tällaset postaukset on kivoja :) Ite oon myös innostunu enemmän urheilusta ja terveellisemmästä ruokavaliosta lähiaikoina. Oon ottanu selvää paljonko minun kokoinen ja ikäinen ihminen tarvittee päivässä energiaa, proteiinia ja muita ravintoaineita. Ja niitä noudattaessa oon itekkin huomannu selvän muutoksen jaksamisessa, mikä motivoi treenaamista entisestään. :) Ja oon kokenu parhaimmaksi aamun aloitukseks puuron (pikapuuro kun aamusin olen laiska :D ) ja siihen päälle pakkasesta jäisiä mustikoita sulamaan! Helppo tehdä, keitetyn veden sekaan vaan yksi pussillinen kaurahiutaleita, eikä tarvii odottaa kun minuutti ja pääsee puuroa nauttimaan. Lähtee aamu hyvin käyntiin :)

    VastaaPoista
  5. Hei mahtava postaus! Kiinnostaa kyllä kuulla enemmänkin tästä aiheesta sulta! Ihanaa et jaksat taas paremmin, se on niin tärkeetä, tsemppiä kovasti sulle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon, kirjoittelen näitä sitten lisää! ;) Hyvää syksyä sulle! <3

      Poista
  6. Ite alotin just astangajoogan ja jo ekan kerran jälkeen se tuntu niin omalta jutulta! Olo oli tunnin jälkeen tosi virkee mutta silti levollinen. Syksyllä tulee muutenkin liikuttua enemmän ja syötyä terveellisemmin. Se on jotenkin mukavampi käydä hölkällä kun on hämärämpää:D

    VastaaPoista
  7. Ihanaa:3 Tekee varmasti hyvää sulle! Mä oon ite koittanu myös syyä terveellisesti ja liikkuu säännöllisesti :D Se tekee tosi hyvää!

    VastaaPoista

CopyRight © | Theme Designed By Hello Manhattan