Minä ja musiikki

Yksi toivotuimmista postauksista on ollut musiikkiaiheinen postaus ja nyt päätin sen toteuttaa! Toivottavasti tässä on käsitelty sellaisia asioita, joista halusitte kuulla.

Mä oon hyvin musikaalisesta suvusta, mun kaikki serkut, tädit ja sedät soittavat jotakin soitinta tai laulavat. Jo ennen alakoulua opettelin soittamaan pianoa ja ensimmäisellä luokalla aloitin pianotunnit ensin kansalaisopistossa ja sitten musiikkiopistossa. Pianon soitto oli mulle intohimo ja lopulta sitä musiikkiopistossa soitinkin yhdeksän vuotta. Ylä-asteella aloitin pianotuntien lisäksi klassisen laulun tunnit, joilla kävin kolme vuotta. Aina kahdeksanteen luokkaan saakka mulla oli neljänä päivänä viikossa piano,-laulu,-musiikinteoriatunteja, lisäksi lauloin jonkin aikaa kuorossa sekä soitin kansanmusiikkiryhmässä. Lapsena mun haaveammatti oli laulaja, ja jos nyt totta puhutaan, ei se haave ole vieläkään täysin kadonnut, hahah. Kahdeksannella luokalla sairastuttuani masennukseen, intohimoni musiikkiin katosi elämänhaluni myötä täysin ja yhdeksännellä luokalla jouduin sekä piano,- että laulutunnit lopettamaan osastolle jouduttuani. Mä olen vielä tänäkin päivänä katkera siitä, etten ihan ehtinyt pianolla 3/3 tasosuoritusta suorittamaan, mikä oli mun tavoite, jonka eteen olin tehnyt töitä kaikki ne yhdeksän vuotta. Tiedän, ettei ne vuodet todellakaan valuneet hukkaan, vaikka 3/3 jäi tekemättä, sillä opin soittamaan pianoa tosi hyvin. Pitkän aikaa musta kuitenkin tuntui siltä, minkä takia pianoa ei enää huvittanut soittaa.


Mä en ole soittanut pianoa kunnolla ainakaan vuoteen, eikä mulla edes ole sellaista täällä meidän asunnossa. Aina kotonakotona käydessäni sitä koitan soittaa, mutta ikävä kyllä mun taidot on pahasti ruostuneet kun pääsen soittamaan sitä nykyään niin harvoin. Haaveilen, että mulla olisi joskus taas aikaa ja mahdollisuus soittaa pianoa sydämeni kyllyydestä ja palauttaa mieleeni vanhat opit. Kitaraa olen myös aina halunnut oppia kunnolla soittamaan. Mä olen tottunut ilmaisemaan itseäni soittamalla ja laulamalla, se rentouttaa ja tekee mulle hyvän fiiliksen. Koska en voi täällä mun ja Tonin asunnossa pianoa soittaa, olen korvannut sen laulamalla. Laulan lähes päivittäin, usein jopa tunteja. Mieluiten esitän suomalaisten naisartistien kappaleita, suosikkejani ovat tällä hetkellä Johanna Kurkela, Erin, Jenni Vartiainen ja Anna Abreu. Välillä laulan laulutunneilta jääneistä oppikirjoista klassista musiikkia saksaksi ja italiaksi, välillä myös ruotsiksi. Toisaalta tykkään myös laittaa radiosta Loopin täysille ja laulaa vaikka Rihannan biletysbiisejä, hahah. Puran ajatuksiani ja tunteitani kappaleiden sanoitusten kautta ja siksi valitsenkin usein laulamani kappaleet niiden sanoituksen perusteella tämän hetkistä fiilistäni parhaiten kuvaavaksi. Tykkään myös Vain elämää-tyylisesti muokata tutuista kappaleista erilaisia versioita ja tulkita niitä omalla tavallani. Automatkat kuluvat nopeasti radiota kuunnellen ja erilaisia stemmoja kappaleiden päälle laulaen. Olen monesti harkinnut aloittavani laulutunnit uudestaan tai vaikka liittyväni johonkin kuoroon, mutta en sitä ainakaan toistaiseksi ole toteuttanut. Toisaalta kiinnostaisi myös alkaa tekemään lauluvideoita Youtubeen, mutta pelkään ettei mun aika riittäisi sekä siihen, että bloggaamiseen. Jossain bändissäkin voisi olla kivaa. Mulla on kova halu laulaa jossakin muuallakin kuin vain omassa huoneessani kissoille, vaikka he hyvä yleisö ovatkin, sillä mulla on kaunis ääni, jolla voisi olla mahdollisuudet vaikka mihin. Mutta will see, toivottavasti löytäisin jotain missä voisin ääntäni käyttää.


Mä kuuntelen hyvin paljon musiikkia: Aamulla herätessäni laitan heti radion soimaan, jos olen  koko päivän kotona soi Spotify-listani nonstoppina taustalla, bloggaaminen ilman taustalla soivaa musiikkia ei onnistu. Illalla ennen nukkumaanmenoa kuuntelen rentoutumiseen tarkoitetulta soittolistaltani Enyaa tai pianomusiikkia kunnes silmät menevät kiinni ja alan nukkumaan. Usein makoilen sängyssä kuulokkeet korvilla ja keskityn kuuntelemaan mitä laulussa todella sanotaan. Musiikki soi aina taustalla, mutta paljon kuuntelen musiikkia siihen täysillä keskittyen. Mun musiikkimaku on todella laaja ja siksi kun mun siitä kysytään, en tiedä mitä vastata, sillä "kuuntelen kaikkea" on niin tylsä vastaus, vaikkakin totta! Radiokanavistani suosikit ovat Loop sekä Suomipop, eli tykkään kuunnella sekä suomalaista, että ulkomaalaista musiikkia. Spotify-listaltani löytyy niin Rihannaa ja Pitbullia, kuin klassista musiikkia sekä raskasta rokkia! :-D Se mitä kuuntelen on vähän kausiluontoista; välillä soitan pelkästään suomalaista musiikkia, välillä bilepoppia tai sitä rokkia.  Tykkään myös kuunnella relax-listaani, jossa on pääasiassa Yiruman kaunista pianon soittoa. Olen siis hyvin kaikkiruokainen musiikin kuuntelija. Tässä muutama tämänhetkinen suosikkikappaleeni:

Mikael Gabriel - Älä herätä mua unesta
Yiruma - Love me
Arttu Wiskari -Sirpa
Filip Jenven - Gypsy Drop
The Script - Superherous
Netsky - We can only live today
Amaranthe - Hunger
Volbeat - Lola Montez 
Erin - Ei taida tietää tyttö

Osaatteko te soittaa jotakin soitinta ja minkälaista musiikkia tykkäätte kuunnella?

26 kommenttia:

  1. Mitä mieltä oot PMMP:stä?

    Rakastuin ala-asteella nokkahuiluun, aloin sen innoittamana nelos luokalla soittaan poikkihuilua, soitin kuus vuotta mut mun mummi joka opetti mua kuoli. Soitin sen hautajaisissa ja sen jälkeen en oo pystyny siihen koskeen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista, tykkää PMMP.stä kovasti! (: Voi että kurja kuulla :(

      Poista
  2. Ihana postaus :) ! Muutekin blogisi on aivan upea , olis mahtavaa kuulla lauluasi joskus ! Jatka samaan malliin (: !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi että kiitos hirmuisesti, ihana kuulla! :)

      Poista
  3. Mä osaan soittaa vähän kaikkea - siis vähäsen oikeasti. Mitään en kovin hyvin. Rummut on ehkä se mun juttu eniten, niitä tykkään hakata :D Musiikkimaku on vähän samantyyppinen kun sulla - kaikkea aivan laidasta laitaan, mikä nyt kuulostaa hyvältä! :) Sirpa, Älä herätä mua unesta ja Superherous - ihan täysillä soivia, ihania biisejä! :) Mä oon myös rakastunut siihen Calvin Harrisin Outsideen ja Mark Ronsonin Uptown Funkiin! Etenkin toi Uptown funk saa väkisinkin hyvälle tuulelle ja vaan tanssimaan! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista, kiva kuulla että on muitakin jotka kuuntelee tosi monenlaista musiikkia! :)

      Poista
  4. Oli kiva kuulla sun musiikkimausta, oon aina itse se eka joka kysyy mussiikkimakua ja on kiinnostunut ihkuttamaan bändejä niin tää oli tosi mielenkiintoista lukea ♥
    Itse osaan soittaa pianoa jo pt. 3 tasolla musiikkiopistossa. Mummolassa kans sit soitan jotain minikitaraa korvakuulolta :D toki suutanikin, mutta mun ääni on sen verran matala ettei onnistu monet biisit.
    Kuuntelen todella paljon eri musiikkia ja joskus naurattaa kun laitan satunnaissoiton päälle ja jonku lempeän rakkaus laulun jälkeen tulee tyyliin Suicide Silencen Fuck Everything :'D Mut joo, yleisesti kuuntelen raskaampaa musiikkia mut osaan kyl bailata jonku Robininkin tahtiin ja joskus kaipaan vähän rauhallisempaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tosi paljon, kiva että pidit! :)

      Poista
  5. Oon pistänyt merkille, että laulua harrastavilla ihmisillä on yleensä jotenkin tosi random musiikkimaku, tyyliin heviä ja suomi-iskelmää tai jotain vastaavia yhdistelmiä. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah se pitää ainakin mun kohdalla hyvin paikkansa! :D

      Poista
  6. Minäkin kävin ennen piano tunneilla ja meillä oli kotona oma piano silloin kun viellä soitin.
    En muista syitä miksi lopetin soittamisen.
    Mutta vanhempani myivät sen pianon pois kun muutin kotoa pois.
    En varmaan nykyisin edes osaisi soittaa kyseistä soitinta.
    Mutta nyt vanhempana taas on herännyt sellainen että voisin aloittaa soittamisen uudestaan ja mennä piano tunneille.
    Laulamisesta en ole ikinä pitänyt varmaan johtuu ujosta luonteesta.


    - Lilja-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista, toivottavasti pääset aloittamaan pianon soiton uudestaan! :)

      Poista
  7. Ihanaa että vihdoinkin postasit tästä! Itse soitan poikkihuilua ja jonkun verran pianoa. Oon soittanut kohta kahdeksan vuotta. :) Yiruman musiikki on kyllä todella kaunista, tykkään itekin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon kommentista, joo Yiruma on kyllä ihanaa kuunneltavaa! :)

      Poista
  8. Just samat soittimet ku sulla! Pianosta suoritan nyt tolppa-tutkintoa ja laulusta sain just 1/2 tehtyä :) musamaku täälläkin aika laidasta laitaan. Sun blogi on ainan mahtava!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi että kiitos hirmuisesti! <3 Kiva että meillä on samat soittimet! :)

      Poista
  9. Musiikki on mulle kans tosi iso osa elämää, enkä muista päivää jolloin en olis kuunnellu edes yhtä kappaletta :D Laulan tosi paljon, yleensä kaikkea minkä sanat vaan osaan. Mun musiikkimaku kuitenkin on suht. rajoittunut, sillä yleensä kuulokkeista soi aina kpoppia :D Radiosta tulee kuitenkin kuunneltua muutakin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista, itsekin tykkään k-popista! :)

      Poista
  10. Itsekkin olen soittanut pianoa mutta se ura jäi lyhyeen kun ei opettajani osannut mua siinä opettaa ja päätin lopettaa. Kitaraa olen soittanut 5 vuotta vaihtelevalla menestyksellä :D ja olen harkinnut aloittaa laulutunnit. Rohkeasti vaan mukaan johonkin kuoroon tai harraste bändiin! Ois kiva kuulla kun laulat! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon kommentista, ehkä joskus rohkaistun tänne jonkun lauluvideon jakamaan! ;)

      Poista
  11. Laita ihmeessä lauluista YouTubeen. Minusta ainakin olisi mukava kuulla lauluasi. Tämäkin postaus oli kivaa luettavaa. :)

    VastaaPoista
  12. Olipa mukava lukea sinun tästäkin puolesta! :)

    Itse opiskelen tällä hetkellä Oriveden Opiston musiikkilinjalla pääinstrumenttinani laulu. Sen lisäksi olen treenaillut pianonsoittoa.:) Kevään aikana minun olisi tarkoitus saada teorian ja säveltapailun 3/3 suoritettua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos hirmuisesti, voi että itsekin joskus haaveilin musiikkilinjalla opiskelua, mutta se sitten jäi. :(

      Poista
    2. Mutta sie olet vielä niin nuori, että todellakin ehdit vielä! :) Nuorimmatkin meidän luokalla ovat 95-syntyneitä. :)

      Poista
  13. Aloitin nokkaihuilun soiton vuonna kivi ja keppi ja kolmen vuoden jälkeen vaihdoin saksofoniin. Nyt oon soittanut 9 vuotta, tosin lopetin virallisesti musiikkiopistolla, mutta soitan edelleen puhallinorkesterissa ja satunnaisesti on jotain keikkoja. Innostus on tosiaan tällä hetkellä kaukana siitä mitä se parhaimmillaan oli, jolloin harjoittelin joka päivä ja olin varma että musiikista tulee mun ammatti :D. Tällä hetkellä mua kiinnostaa muut asiat, steppi on vienyt mukanaan, ja haaveilen aloittavani jonkun muunkin tanssin tähän jatkoksi - baletti ja tankotanssi ainakin kiinnostaa (musiikkitaustasta on onneksi paljon apua tanssissa :D) Ammattia en todellakaan halua enää musiikista, luonnontieteet kiinnostaa enemmän. Musiikkimaku on aika moninainen, tällä hetkellä suosikkeja on Onerepublic, Ed Sheeran, LZ7, Hawk Nelson, kls, Calvin Harris, Hurts, Madonna, Ultra bra ja Celine Dion.

    VastaaPoista