Erilainen Kesä?

Heippa ja kivaa sunnuntaipäivää! Mulla ei ole kesätöitä eli oon ollut nyt  kotona viimeiset puolitoista kuukautta ja mun koulu jatkuu vasta syyskuussa, jos nyt edes pystyn syksyllä opiskelua jatkamaan, joten vapaa-ajasta ei ole puutetta. Tosi paljon ihmiset ihmettelee, että miten ihmeessä mä saan aikani kulumaan, mutta voin ihan rehellisesti sanoa ettei mulla ole ollut sen asian kanssa mitään ongelmaa. Mulla on aina ollut niin paljon harrastuksia ja olen hyvä keksimään kaikkea pientä puuhaa, joten mulla ei ole ikinä tekemisen puutetta. Nyt ajattelin kertoa teille tarkemmin siitä miten kesäpäiväni kulutan! :)

Bloggaaminen ja valokuvaus on mun intohimo ja kaikista harrastuksistani ne vievät isoimman osan ajastani. Monet blogit keskittyvät kuviin, jolloin tekstiä on usein hyvin vähän, joten postaus valmistuu melko nopeasti kun aikaa ei mene kirjoittamiseen, tekstin asetteluun ja kirjoitusvirheiden korjaamiseen. Mä taas tykkään nimenomaan kirjoittaa pitkiä tekstejä ja käyttää kuvia lähinnä kirjoituksen kuvittamiseen. Kun alan kirjoittamaan pitkää tekstiä, hyvänä esimerkkinä edellinen kilometripostaus, menee siihen helposti 3-6 tuntia + se aika mikä menee kuvien ottamiseen ja niiden editoimiseen. Lisäksi aikaa menee asioiden googlettamiseen ja muuhun taustatutkimukseen, silloin kun kirjoitan asiatekstiä, jonka faktat täytyy olla kunnossa. Vaikka en joka päivä julkaise postauksia, vastailen kuitenkin kommentteihin, editoin kuvia yms. Mä nukun yleensä aika myöhään, herään 10-12 aikaan, sillä en todellakaan ole aamuihminen. Jos haluan bloggailla, alan heti herättyäni kirjoittamaan ja helposti kirjoitan iltapäivään asti, kunnen Toni tulee töistä. Ilta menee sitten ruuanlaiton ja muiden kotitöiden parissa, menen aikaisin nukkumaan. Päivä menee nopeasti blogin parissa, sillä kun siihen oikein keskityn, ajantaju katoaa ja pian huomaan kirjoittaneeni tunti tolkulla, hahah. Blogin lisäksi kirjoitan iltaisin päiväkirjaa ja runoja kuvassa näkyvään vihkoon, tykkään myös lukea ja usein mut voikin bongata kirjastosta. Välillä piirrän ja maalaan, omistan myös sen kuuluisan aikuisten värityskirjan jota värittelen silloin tällöin. 

Masennuksen takia mulla on usein päiviä, joskus viikkoja, jolloin en jaksa tehdä yhtään mitään. Nousen sängystä vasta illalla Tonin tullessa töistä kotiin, sillä tuntuu ettei mulla ole mitään syytä herätä. Pienetkin asiat vaativat hirveää ponnistelua, jos kahvi on loppu, alan itkemään. Olen hyvin väsynyt ja yleensä vain nukun, jos uni ei tule makoilen sängyssä ja katson Netflixistä sarjoja. Pako, Dexter ja American Horror Story on pelastaneet monta tälläistä päivää, hahah. Näinä päivinä en yleensä jaksa bloggailla, sen sijaan  kaipaan tekemistä jota pystyn tekemään silloinkin kun väsyttää ja keskittymiskyky on nollassa. Kutominen, neulahuovutus ja muut käsityöt ovat juuri tälläisiä päiviä varten! Mä oon kutonut villasukkia niin paljon että ne tulevat jo automaatiolla, joten saan vaan istua kaikessa rauhassa lanka ja puikot sylissäni ja sukkaa tulee sitä sen kummemmin miettimättä. Käsityöt toimii mulle terapiana, saan levätä mutta samalla mulla on sellainen olo, että saan edes jotain näkyvää aikaiseksi! Kuvassa pari päivää sitten valmiiksi saamani sukat, seuraavat on jo aluillaan! :) 

Näiden lisäksi olen nyt kesällä ollut tosi paljon mun vanhempien luona, mutta sielläkin päivät kuluvat pääosin näiden harrastusten parissa ja koiraa ulkoiluttaessa. Välillä näen kavereita, mikä on ihanaa, mutta hyvin paljon vietän aikaa itsekseni, sillä kaipaan kovasti omaa tilaa ja rauhaa. Vaikutan ehkä jotenkin syrjäytyneeltä, kun istun yksin kotona sälekaihtimet ja verhot visusti kiinnit, ettei vaan yksikään auringonsäde pääse asuntoomme, sillä inhoan kesän kuumuutta eikä helle sovi yhteen lääkitykseni kanssa. Ulkoilemaan lähden vasta illalla kun ilma viilenee.  Uskon, että elämäni olisi jonkun jatkuvasti actionia kaipaavan yltiösosiaalisen ulkoilmaihmisen  pahin painajainen, mutta mä olen elämääni ihan tyytyväinen, hahah! Tärkeintä on mun mielestä oppia tuntemaan itsensä ja omat rajansa, sitten opetella elämään täyttä elämää sen mukaan. Jos ulkona ei ole hyvä olla kesällä, niin sitten keksitään  kivaa tekemistä sisällä. Uskokaa tai älkää, mutta kesästä voi nauttia muuallakin kuin uimarannalla! ;)  En mä väitä ettenkö mä haluaisi olla kesätöissä, jolloin saisin enemmän rahaa ja elämässäni olisi säännölliset rutiinit. En mä väitä ettenkö mä kokisi itseäni huonoksi kun joku ihmettelee suureen ääneen sitä "miksi aikuinen ihminen vaan makaa kotona?!" Asiat nyt vaan ovat niin, että olen kotona mutta se ei tarkoita sitä ettenkö voisi silti nauttia kesästä täysillä omalla tavallani! Miten te vietätte tätä kesää? 

10 kommenttia:

  1. Niin tuttu lause toi "miksi aikuinen ihminen vaan makaa kotona??".. Ja mua itteeni hävettää käydä esim. sukulaisilla kylässä koska ne aina kyselee töistä ja opiskelusta ja sit mää vaan laiskottelen :/ mutta yritän vaan aatella että kyllä niitä töitä kerkiää sit tekeen!! :)

    Tsemppiä ja ihania kesäpäiviä <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo mulla sama juttu, en millään jaksaisi tavat ihmisiä joiden tiedän kyselevän mun töistä ja opiskelusta. :/ Mutta oot oikeessa, töitä ehtii kyllä tekemään ja vaikka jostain syystä ei niitä pystyisi koskaan tekemään, ei maailma silti kaadu ja voi viettää onnellisen elämän! :) Kiitos paljon, samoin sulle! <3

      Poista
  2. Tosikiva postaus! Mulla on aika sama juttu,päivät kuluu piirtäen,koneella tai neuloen (kyllä),koska inhoan olla ulkona kun on niin kuuma,tai jos on viileää niin on satanu usein,haluisin että koulu alkais jo nin olis jotain "oikeaa tekemistä" Mutta hei hyvää kesänjatkoa sulle! :) <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, kiva kuulla että tykkäsit! :) Hyvää kesää sullekin!<3

      Poista
  3. Ite haluun nähdä ja kokea mahollisimman paljon, joten sillon kun on vapaa-aikaa pyrin tekemään muutankin kun jäämään kotiin löhöömään. Toki niitäkin kotilöhöpäivä on välillä kiva pitää! Teen töitä kanssa tositosi paljon, mutta ne on onneksi tosi joustavia ja kulkee aina koneen mukana. :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista! Joo kyllä elämästä pitää ottaa kaikki irti ja hankkia uusia kokemuksia! :)

      Poista
  4. Vietän luultavastikkin tän kesän ihan yksin. Oli suunnitelmissa mennä jonnekkin, mutta tuskin jaksan. Vitsit, kun tekis mieli kutoa! Vaikken siitä yhtään tykkää.. Yleensä jätän villasukatkin kesken, koska se kantapää on ihan mahdoton tehdä. :D Mutta kiva postaus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, kiva että tykkäsit! (: Mäkin vihasin aluksi kutomista juurikin sen ärsyttävän kantapään takia, mut sitten vaan päätin sen opetella ja nyt kutominen on mulle rakas harrastus ja kantapääkin sujuu hyvin, hahah! :-D Kivaa kesää sulle! <3

      Poista
  5. Wow, ihana tuo viimeinen kuva!

    Mulla on suht. samanlainen tilanne itsellä. Mua raivostuttaa ennenkaikkea mun rajoittuneisuus masennuksen takia - tahtoisin niin kovasti mennä ja tulla ja nähdä niitä vähiä kavereitani joka päivä, mutta ei. Nyt istun taas kotona valtavan ahdistuksen kourissa, jota oon pääasiassa tehnyt viimeiset neljä kuukautta. Tästä on onneks suunta vaan ylöspäin, ei auta vaipua epätoivoon. Tsemppiä sulle hirveästi :)

    VastaaPoista
  6. Mä valmistaudun muuttamaan 500 kilsan päähän kotoa opiskelemaan :D pitää hakea tukia ja sisustaa, vähän jännittää kaikki.
    Se on hyvä olla kotona välillä, sulla on ollu tosi raskasta! <3 Mä ainakin ymmärrän hyvin, saisin itsekin varmasti aikani kulumaan kotona. :)

    VastaaPoista