Lihaton Lokakuu - Ruokavalio remonttiin?

Heippa! Vaikka mun syömishäiriöstä toipumisen tiimoilta olen jonkin verran kirjoittanut ruokailuuni liittyvistä asioista, päätin nyt kuun vaihduttua pohtia ruokavaliotani ja syömistottumuksiani vähän tarkemmin. Monella starttasi tänään siis Lihaton lokakuu, mikä järjestetään nyt jo kolmannen kerran. Tempauksen tarkoituksena on muuttaa elintapojamme ympäristöystävällisemmiksi ja terveellisemmiksi sekä pohtia ruokamme alkuperää tarkemmin. Kaikki tapahtumaan osallistuvat saavat toteuttaa projektia omalla tavallaan ja mun mielestä kaikkein järkevintä onkin, että jokainen osallistuu siihen oman ruokataustansa huomioiden. Esim. Jos olet sekasyöjä, kokeile ensin pesco,-tai lakto-ovovegen ruokavaliota ja jos siltä tuntuu jätä sitten loputkin eläinperäiset tuotteet pois. Tai lähde mukaan haasteeseen lisäämällä arkeesi yksi kasvisruokapäivä, jos se tuntuu hyvältä! Mun mielestä tämän tempauksen pointtina on nimenomaan miettiä, kuinka jokainen voisi omassa elämässään tehdä niitä pieniä tekoja omaa ja ympäristön hyvinvointia silmällä pitäen.

Mä en ole kasvisruokavaliota koskaa kokeillut, joten ihan uteliaisuuttanikin päätin ottaa haasteen vastaan. Tosin, tässä kuussa en keskity pelkästään lihan välttelyyn vaan mietin minkälainen ruoka mulle sopii ylipäätään. Erityisruokavaliot ovat  mulle jo ennestään hyvin tuttuja, joten lähden projektiin mukaan rohkein mielin. Mulla oli lapsena maitoallergia ja 15-vuotiaaksi asti elin kokonaan maidottomalla ruokavaliolla. Soija,-ja kauravalmisteet yms. ovat siis todellakin hallussa, hahah. Iän myötä huomasin pystyväni käyttämään maitotuotteita pieniä määriä ja pikkuhiljaa siedätyshoidolla pystyin niitä syömään päivittäin. Nyt kuluneen puolen vuoden aikana mulla on taas ollut hankalia vatsavaivoja, joten ruokavaliooni täytyy tehdä muutoksia. Meidän suvussa on tosi paljon erilaisia allergioita, mm. äiti on allerginen maidolle, pähkinöille ja hedelmille, isällä niiden lisäksi vielä keliakia, joten olen pienestä asti tottunut siihen, että ihminen voi syödä hyvin monella tavalla. 


Itselle parhaiten sopiva ruokavalio löytyy kokeilemalla ja tämä lokakuu on hyvää aikaa käydä läpi erilaisia vaihtoehtoja. Olen allerginen pähkinöille ja epäilen, ettei nuo maitotuotteetkaan mulle enää sovi. Vaikka mulla ei keliakiaa olekaan todettu, huomaan voivani paremmin kun syön gluteenitonta leipää tavallisen sijaan. Syön jo ennestään hyvin kasvispainotteisesti, mutta nyt Lihattoman lokakuun ja Unelma Itsestä-valmennuksen inspiroimana yritän jättää lihan hetkeksi pois kokonaan tai ainakin mahdollisimman vähälle, sillä haluan kokeilla miten se vaikuttaa hyvinvointiini. 

Mä lähden muuttamaan ruokailutottumuksiani pääasiassa siksi, että haluan löytää itselleni ruokavalion, jonka avulla voin hyvin niin henkisesti kuin fyysisestikin. Mulla ei ole mitään tarvetta paasata kenellekään eläintenoikeuksista tai mustamaalata eläintuotantotiloja, mutta osittain kiinnostukseni kasvisruokaa kohtaan on myös eettinen. Mä en tuomitse ketään, jokainen saa mun puolesta syödä ihan mikä itselle on parasta. Mä en myöskään sano, etten syö lihaa enää ikinä vaan päinvastoin lähden nyt kaikenlaisille vaihtoehdoille avoimin mielin kokeilemaan mikä minulle parhaiten sopii! Voi olla, että hyvinkin pian totean, että haluan sittenkin pitää lihan ruokavaliossani tai käytän edelleen maitotuotteita satunnaisesti mutta kuten sanottu haluan nyt testata erilaisia vaihtoehtoja, jotta löytäisin itselleni parhaan mahdollisen tavan syödä rittävästi ja terveellisesti! Eikä sitä koskaan tiedä, vaikka tämä kasvisruoka olisikin se mun juttu. 

Kyllä, mä tiedän että syömishäiriöstä toipuvan ruokaremontti saattaa kuulostaa kyseenalaiselta, mutta mieti asiaa tältä kantilta: Oon huomannut, että vaikka söisin riittävästi ja muutenkin normaalisti, mun kroppa ei voi hyvin tällä nykyisellä ruokavaliollani. Turvottaa, vatsaa vääntää ja olo on kaikin puolin tukkoinen. Joten eikö olisi järkevää, että nyt kun mun muutenkin täytyy keskittyä siihen, että syön kunnolla, suunnittelisin ravitsemusterapeutin kanssa itselleni sellaisen ruokavalion, jonka avulla kroppani ja etenkin vatsani voisi oikeasti hyvin ja jota voisin toteuttaa ilman minkäänlaista huonoa omatuntoa? Mun ympärilläni on joukko hyvinvoinnin ja terveyden ammattilaisia, joten mun mielestä nyt on nimenomaan hyvä hetki testata "valvotusti" erilaisia vaihtoehtoja terveelliseen syömiseen! :)

Olisi  kiva kuulla teidän ajatuksia ja kokemuksia tästä aiheesta! Oletko sinä lähtenyt tai ollut lähtemättä mukaan lihattomaan lokakuuhun ja miksi? Entä kiinnostaisiko teitä kuulla jatkossa mun ruokavaliosta ja siitä mitä mun Lihaton lokakuu pitää sisällään? Aurinkoista torstaipäivää! 

14 kommenttia:

  1. Näin vegaanina tää postaus teki mut tosi iloiseksi! :) Oot just oikeilla jäljillä, hiljalleen hyvä tulee ja kaikki pienetkin muutokset on tärkeitä. Toivon todella että saat kasvisruuan lisäämisestä sitä samaa hyvää oloa mitä minä ja moni muu on saanut. Parasta oli ehkä kun yhtäkkiä sai kokeilla ihan uusia reseptejä ja maistella uusia juttuja. Tsemppiä! Multa saa aina kysyä neuvoa tai vaikka reseptejä, jos tuntuu siltä!

    <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kivasta kommentista, laitan sulle myöhemmin viestiä aiheesta! ;) Mä en ole koskaan ollut kauhean innostunut ruuanlaittoon mutta nyt ostin vegaanin keittiössä-kirjan ja olen ihan innoissani kokeillut uusia reseptejä! Oon aina luullut, että kasvissyönti on jotenkin tosi monimutkaista, mutta kun aiheeseen vähän perehtyy niin eihän tässä ole mitään hankalaa! :)

      Poista
  2. Määkin olen mukana lihattomassa, joskin hieman sovaltaen, eli ruokavalio sisältää vähän rahkaa ja kalaa. Muuten oon menny kasvispainotteisella jo hetken, ihan ravitsemusterapeutin siunauksella. Kasvisyöjänä on tärkeätä kiinnittää huomiota rasvojen ja energian riittävään saantiin, eli syödä määrällisesti _paljon_! Monet tuon unohtaa ja sen takia kasvissyönistä on niin paljon huonoja kokemuksia.
    Onnea kokeiluun, mielenkiinnolla odotan aiheesta paljon lisää postauksia! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, tuossa on parasta just se kun jokainen saa olla mukana omalla tavallaan, jokainen pienikin muutos on tärkeä! :) Tulossa on varmasti postauksia aiheesta! ;)

      Poista
  3. Meillä (siis minä ja mies) syödään nykyään enemmän kasvispitoista ruokaa. Tuntuu kyllä oikeasti että on kevyempi olo kun tankkaa lähinnä erilaisia rehuja, eikä aina jotain jauhelihaa.
    Ihan kokonaan meidän ei ole mahdollista jättää lihaa pois (mun taipumus laihtua nopeasti vaarallisen alipainoiseksi plus kaksi alle kymmenvuotiasta osa-aikalasta), mutta koitetaan nyt syödä viikossa enemmän kasvis- kuin liharuokaa.

    Ois kiva lukea esimerkiksi reseptejä, jos testailet jotain mikä toimii?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo itsekin olen jo näinkin lyhyessä ajassa huomannut, miten paljon kevyempi ja parempi olo on ruuan jälkeen kun on jättänyt lihan pois ja korvannut sen muilla ruoka-aineilla! :) Tulossa on reseptejä ja muita aiheeseen liittyviä juttuja! ;)

      Poista
  4. äh no ei oikeestaa tällaiset kiinnosta :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No voi harmi :/ Mutta ei hätää, postaan kyllä edelleen samoista asioista kun tähänkin asti, nämä kasvisruoka-aiheet tulee olemaan vain normipostausten lisänä! :)

      Poista
  5. Mulla sitten taas alkaa tosi monen ruuan lakko loka- ja marraskuuksi. Haluan itsekin kokeilla uusia ruokia ja ruoka-aineita! Just esimerkiksi kasvisperäisiä tuotteita, noita Alpron juttuja, koska no asuin lehmätilalla niin meillä totta kai juotiin maitoa... Nyt kun olen muuttanut omaan kämppään haluan kuitenkin syödä asioita mistä pidän.Ja jos pidän niistä Alpron tuotteista niin ajattelin olla koko 2016 vuoden ilman lihaa (kalaa ei lasketa) ja vähäisellä määrällä maitotuotteita... Katsoo nyt miten tämä lähtee tästä käyntiin... Onnea sulle tosi paljon! Laitathan sitten paljon ruokaohjeita? x)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo uusien reseptien ja ruoka-aineiden kokeilu on kyllä kivaa vaihtelua! :) Kiitos, kirjoittelen kyllä ruokaohjeita tänne!

      Poista
  6. Vaikka et sairastaisikaan keliakiaa, erilaiset viljat sopivat erilaisille ihmisille. On ihmisiä, jotka eivät ole maitoallergikkoja eikä keliaakikkoja, mutta silti heidän elimistönsä voi paremmin ilman maito- tai viljatuotteita - toiset tuotteet vain sopivat paremmin toisille ja erikokoisina annoksina. Hienoa, että mietit ruokailutapojasi, se on antoisaa hommaa :) Itse olen viime aikoina kiinnittänyt myös huomiota syömääni ruokaan, mutta minusta ei tulisi kasvissyöjää millään, olen ihan liian ihastunut kalaan, kanaan ja punaiseen lihaan :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo olet ihan oikeassa tuossa, tärkeintä on löytää itselle parhaiten sopivat ruoka-aineet! :) Minäkin olin vielä jonkin aikaa sitten varma etten pystyisi kasvissyöjäksi, mutta hyvin on mun lihaton lokakuu alkanut ja nyt jo tuntuu siltä, että kasvisruoka on mun juttu! :)

      Poista
  7. Käytätkö soijatuotteita myös lihan tilalla? Ajattelin vaan, että aika vähäisiksi jää ruokavaihtoehdot, jos jättää tavalliset viljat, maitotuotteet ja lihan pois. Pelkillä kasviksilla, soijajogurtilla ja gluteenittomalla leivällä eläminen ei kuulosta oikein normaalilta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa! Joo käytän soijatuotteita lihan tilalla (esim. soijarouhe, soijasuikaleet) joten proteiinia saan niistä sekä mm. muista palkokasveista ja siemenistä. Tällä hetkellä ruokavalioni on lakto-ovovegetaarinen, eli syön edelleen jonkinverran maitotuotteita sekä kananmunaa. Eli syön paljon kaikkea muutakin kun vain kasviksia, soijajukurttia ja gluteenitonta leipää! Ruokavalion voi koostaa terveellisesti ja täysipainotteisesti ilman eläinkunnan tuotteitakin kunhan lihan korvaa monipuolisesti muilla ruoka-aineilla! :)

      Poista