Parempi itsetunto? - 6 helppoa vinkkiä

09 lokakuuta 2015

Kuten sanottu, olen mukana Unelma Itsestä-nettivalmennuksessa ja tämän viikon aiheena on itsetunto ja omanarvon tunne, eli mun mielestä ehdottomasti yksi valmennuksen tärkeimmistä asioista! Jokainen meistä on yhtä arvokas ja upea omana itsenään, mutta ihan liian usein se unohtuu - ainakin minulta itseltäni. Syyllistyn vertailemaan itseäni muihin ja tunnen syvää riittämättömyyttä. Joku on aina kauniimpi ja lahjakkaampi. Tällä viikolla olen tietoisesti yrittänyt puhua itselleni lempeämmin ja keskittyä vertailun sijaan miettimään mikä minussa on hyvää ja riittävää. Haastan tähän myös sinut! Päätin kerätä teille muutaman valmennuksessa esiin tulleen vinkin, joiden avulla voit saavuttaa entistä paremman itsetunnon! 

1. Tarkista ketä seuraat somessa. Instagram on pullollaan upeita ja inspiroivia ihmisiä, mutta välillä kannattaa miettiä mitä tunteita erilaisten tilien seuraaminen sinussa todella herättää. Mulla oli esimerkiksi tapana seurata fitness-tilejä, joissa jaetaan kuvia treenatuista ihmisistä, jotta he motivoisivat liikkumaan ja syömään terveellisemmin. Mutta olen huomannut, että mun elämässä asia kääntyy ihan päälaelleen. Kun monta kertaa päivässä instaa selaillessani mun eteen tulee hoikkia ja lihaksikkaita ihmisiä, se itseasiassa vaan lisää mun tyytymättömyyttä itseeni sen sijaan että se inspiroisi mua mihinkään suuntaan. Olen lopettanut tuollaisten käyttäjien seuraamisen ja oloni on heti parempi, sillä en enää koe jatkuvasti velvollisuutta liikkua vain jotta näyttäisin jonkun silmissä paremmalta. Oli kyse sitten ihan millaisesta tilistä tahansa, niin mieti tuleeko sulle niistä kuvista hyvä vai huono fiilis. Vertailetko itseäsi negatiiviseen sävyyn vai onko kyse positiivisesta ihailusta? 

2. Huolehdi itsestäsi hyvinvointia tukevilla elämäntavoilla. Liiku säännöllisesti ja syö terveellisesti, jotta tuntisit itsesi energiseksi ja vahvaksi. Eikä tässä nyt mielestäni ole kyse siitä, että pitäisi taas olla joku fitnessmimmi, vaan siitä faktasta, että kotona makaaminen ja sipsikaljadieetti ei lisää kenenkään hyvinvointia tai hyvää fiilistä itsestään! :D Ulkonäön sijasta keskity siihen, että liikunnalla ja järkevällä syömisellä voit kokonaisvaltaisesti paremmin. Työpäivän jälkeinen väsymys ei aina ole oikeaa väsymystä, vaan saatat virkistyä kummasti kun valitset sohvan sijasta lenkkipolun. Jo sellainen parinkymmenenminuutin kävely kirpeässä syyssäässä piristää kovasti ja sitten kaikki kotihommat sujuvat heti paremmin. 

3. Pukeudu ja laittaudu siten, että tunnet olosi kauniiksi. Tiedätkö sen tunteen kun olet ollut viikon kipeänä neljän seinän sisällä yöpuku päällä Netflix ainoana ystävänä? Minä ainakin eikä olo silloin ole todellakaan viehättävin. Tämä todistaa sen, miten paljon itsetuntoomme vaikuttaa se, miltä koemme näyttävämme ja miten kulutamme aikamme. Eli pue päällesi sellaiset vaatteet joissa tunnet itsesi kauniiksi. Meikkaa ja laita hiukset, jos se tuntuu hyvältä tai jos koet olosi parhaaksi luonnollisessa lookissa niin se on ihan yhtä okei! Itsestä tulee pitää huolta kaikella mahdollisella tavalla. 

4. Lisää luovuutta arkeen. Meillä jokaisella on oma tapa toteuttaa itseään, minulla tämä blogi, valokuvaus ja musiikki. On tärkeää jättää aikaa luovuudelle, sillä on voimauttavaa tehdä asioista joista nauttii ja huomata siinä kehittyvän. Tanssi, soita, piirrä ja liiku luonnossa. Vietä aikaa sellaisten ihmisten seurassa, jotka saavat sinut hyvälle tuulelle. 

5. Puhu itsellesi kauniisti. Muista tarkistaa, että puhut itsellesi rohkaisevaan ja positiiviseen sävyyn, sillä jos et itse usko itseesi niin kuka sitten? Olen jo tämän ensimmäisen Unelma Itsestä-kuukauden aikana huomannut miten omien tavoitteiden saavuttamisessa on ensisijaisen tärkeää olla oman itsensä valmentaja, joka tsemppaa ja muistuttaa ansaitsevan vain parasta. 

6. Riko rajoja ja kokeile uutta. Poistu rohkeasti mukavuusalueeltasi ja voit huomata onnistuvasi uusissa asioissa. Haasta itsesi ja toimi turhan kyseenalaistamisen sijaan. Tähän voisin heittää oman esimerkkini lihattomasta lokakuusta. Mä oon aina ollut kiinnostunut kasvisruokavaliosta, mutta olen ajatellut etten vaan osaa olla ilman lihaa ruokavaliossani, sitäpaitsi olen surkea kokki. Unelma itsestä-valmennuksen ja lihattoman lokakuun innostamana lopetin lihansyönnin toistaiseksi kokonaan ja nyt olen huomannut hyvinvointini kohonneen ihan uudelle tasolle. Annoin itselleni mahdollisuuden ja nyt nautin kokkaamisesta ja uudesta ruokavaliostani, sekä huomaan voivani kokonaisvaltaisesti paremmin. Eli poistu rohkeasti mukavuusalueelta ja voit saavuttaa uusia upeita asioita elämässäsi - niinkuin minä paremman olon kasvisruokavaliolla. 

Toivottavasti vinkeistä oli apua, mun mielestä on niin tärkeää pysähtyä miettimään näitä asioita, sillä tosi pienilläkin muutoksilla on mahdollista voida paremmin ja luoda sitä hyvää fiilistä itsestään. Olisi kiva kuulla minkälaiset asiat teidän mielestä voivat parantaa itsetuntoa tai omanarvon tunnetta! Kivaa viikonloppua tyypit! 

4 kommenttia:

  1. Ihania vinkkejä! Nämä täytyisi kyllä jokaisen aina muistaa, aivan liian usein sitä huomaa itsekin surkuttelevan kaikenlaisista (turhista) asioista, vaikka pitäisi keskittyä positiivisiin asioihin! :)

    VastaaPoista
  2. Toi some juttu on totta, ja sie oot eka jonka ''kuulen sanovan sen ääneen'', Miullekkin iskee aina kamala ahdistus jos seuraan ''liijan täydellisiä'' ihmisiä, vaikka tiedän että 70% niitten ulkonäöstä on photoshoppia ja/tai meikkiä, eh

    VastaaPoista
  3. Hyvät vinkit!

    Itselläni toi instagram on pahin heikkous ja melkein kiusaan itseäni tahallaan seuraamalla kauniita ja upeakroppaisia ihmisiä... kännykän selailua seuraa aina paha mieli. :(

    VastaaPoista
  4. Hieman skeptisesti aukaisin tämän postauksen ja oletin lukevani niitä perus vinkkejä, joihin yleensä tämä tyylisissä postauksissa on lueteltu.

    Yllätyin! Positiivisesti! (Ja olen huomannut, että näin käy tosi usein kun lueskelen postauksiasi!)

    Oon melko uusi lukija ja en voi kuin hämmästellä, kuinka oivaltavia, inspiroivia ja tsemppaavia sun kirjoitukset on. Kiitos tästä blogista ja käyttämästäsi vaivannäöstä - sulla on kyky kirjoittaa!

    www.kuvatarina.blogspot.fi

    VastaaPoista

CopyRight © | Theme Designed By Hello Manhattan