Hyvinvointi, Ruoka ja Treeni


Heippa! Jossain vaiheessa ajattelin, että jätän liikunta, ruokavalio ja hyvinvointi postaukset täältä pois ihan kokonaan, sillä epäilin onko mulla tähän kategoriaan mitään annettavaa. Unelma Itsestä-työkirjaa selatessani mulle kuitenkin tuli sellainen fiilis, että haluaisin kertoa teille että miten tämä projekti edistyy, joten ehkä pitäisi nyt unohtaa ihan kaikki tyhmät säännöt ja kirjoittaa vaan siitä mikä milloinkin hyvältä tuntuu?
Mä oon kuluneen vuoden aikana tehnyt paljon töitä sen eteen että saisin karistettua viimeisetkin syömishäiriön rippeet pois arjestani. Välillä se on ollut helpompaa ja välillä on otettu isoja harppauksia taaskepäin, mutta kokonaisuutta tarkastellen olen mennyt paljon eteenpäin ja olen siitä tosi iloinen! 
Sairastuin anoreksiaan 16-vuotiaana ja mun suhtautuminen syömiseen, liikuntaan ja omaan kroppaani oli todella häiriintynyt. Elämä pyöri ulkonäön ympärillä ja laihuus meni kaiken edelle, minkä seurauksena romutin sekä kroppani että mieleni terveyden. Liikunta oli synonyymi 10 kilometrin juoksulenkille säässä kuin säässä ja ruoka oli vihreitä omenoita ja rasvatonta raejuustoa. 

Nykyään mä ajattelen asioista ihan eritavalla. Ehdottomasti suurin ahaa-elämykseni on ollut se, että itsensä rakastamisella saadaan aikaan niin paljon parempia tuloksia kuin itsensä kiduttamisella. Liikun ja syön terveellisesti koska rakastan itseäni ja haluan voida hyvin. En aiemmin kuunnellut lainkaan sitä mitä kroppani kaipasi, vaan tein liikunnan ja ruokailun suhteen kaikkea ihan järjetöntä, sillä kuvittelin siten saavani kovia tuloksia. Miten ymmärtämätön sitä ihminen onkaan voinut olla! 


Vuosi sitten syksyllä hankin salikortin, sillä koska kaikki muutkin kävivät salilla kuvittelin sen automaattisesti olevan myös mun juttu. Ja kyllä mä siellä aluksi ihan viihdyinkin tai ainakin uskottelin itselleni niin, jooga oli kivaa ja punttien nosteleminen uutta ja jännittävää. Mutta mä oon aina liikkunut mielummin yksin, joten ryhmäliikunta alkoi ahdistaa eikä mulle koskaan selvinnyt että miksi joku haluaa juosta matolla kun yhtä hyvin sen voisi tehdä ulkona raikkaasta ilmasta nauttien. Salikortista huolimatta löysin itseni huomattavasti useammin lenkiltä kuin ryhmäliikuntatunneilta minkä seurauksena irtisanoin jäsenyyteni joulukuussa ja se on kyllä ollut mulle ihan oikea päätös.
Mun juttuni on liikkua itsekseni luonnossa, mutta meni tosi kauan ennenkuin hyväksyin sen. Jotenkin se tuntui niin mitättömältä kaikkien uusien urheilutrendien keskellä eikä mulla ollut edes mitään hienoja välineitä kun lenkkaritkin on jo monta vuotta vanhat. Vähitellen ymmärsin lopettaa turhanpäiväisen vertailun ja aloin keskittymään pelkästään siihen mikä musta tuntui hyvältä ja siihen haluan kannustaa teitäkin!

Minkälaisia sitten ovat mun treeni,-ja ruokafilosofiani tänä päivänä? Olen lähtenyt rakentamaan uusia terveempiä elintapoja omia tarpeitani kunnnellen ja siitä syystä mulla on tällä hetkellä tosi hyvä olla itseni kanssa. Mä syön säännöllisesti viisi kertaa päivässä lautasmallin mukaisesti ihan tavallista kotiruokaa, leipää ja kasviksia. Mun vatsalle ei sovi gluteeni ja maitotuotteet, joten olen korvannut ne lähes kokonaan mm. riisistä, kaurasta ja soijasta valmistetuilla vaihtoehdoilla.  Pyrin syömään mahdollisimman puhdasta ja ravintorikasta ruokaa, mutta jos joskus tekee mieli käydä vaikka pitsalla niin sallin sen itselleni. Salitreeni ei ole mun juttu, joten liikun sen sijaan ulkona. Mun mielestä on tosi tärkeää oppia kuuntelemaan omaa kroppaa ja tunnistamaan mitä se juuri tänään tarvitsee. Pyrin ulkoilemaan päivittäin, lenkin pituus ja teho vaan vaihtelevat päivän kunnon mukaan. Jos kroppa kaipaa lepoa jään kotiin kun taas joinakin päivinä käyn lenkillä kaksikin kertaa.


Liikunnan olen saanut osaksi arkeani ja ymmärtänyt, että sitä voi harrastaa vaikka ei olisikaan tarkoitus laihduttaa. Rakastan luontoa ja siellä liikkumista, joten liikuntani koostuu monipuolisesti niin intensiivisistä maastolenkeistä kuin parinkymmenenminuutin rauhallisesta kävelystä lähipuistossa. Tykkään treenata oman kehon painolla ja etenkin nyt säiden lämmetessä teen lihaskuntojuttuja lenkin yhteydessä ulkona puistonpenkkejä, isoja kiviä ja leikkipuistojen tankoja hyväksikäyttäen. Kotona mulla on kahvakuula ja jos sää on huono treenaan sillä meidän olkkarissa. Mun arki on välillä aika hektistä ja salilla käymisessä mua ärsytti se, että jouduin sinne ajaa autolla. Mitä ajanhaastausta! :-D Mulle sopii paremmin se, että voin halutessani lähteä liikkumaan heti meidän kotiovelta tai hoitaa treenin sisällä.

Multa kysytään tosi usein että kuinka mä oikein jaksan näitä punaisia hiuksia kun tämän kirkkaan värin ylläpitämiseen tarvitaan useampaa väriä ja hoitoainetta ja kylppärin seinät ja vaatteetkin sotkeutuvat niin helposti. Ja mä vastaan joka kerta, että koska mä tykkään tästä väristä niin paljon, oon valmis siihen vähän panostamaan ja koska mulla on ollut punaiset hiukset niin kauan niiden hoitamisesta on jo tullut mulle rutiini.
Mä oon tajunnut että terveelliseen elämäntapaan pätee vähän tämä sama. Kun ymmärtää että on tärkeää pitää itsestään huolta siitä tulee mieluisaa ja sen eteen jaksaa nähdä vähän ylimääräistä vaivaa jolloin siitä tulee pian tapa. En enää haikaile paastojen ja dieettien perään vaan tähtään tuloksiin pitkällä tähtäimellä. Anorektikon ruokavaliolla ehkä laihtui joo mutta koska niin ei voi jatkaa loputtomiin tulee kilot takaisin ennemmin tai myöhemmin ja olo on kaikinpuolin huono. Riittävällä ravintorikkaalla ruualla, mieleisellä liikunnalla ja itseään rakastamalla taas voidaan hyvin ja näytetään hyvältä läpi elämän! :) Tälläisiä mietteitä tänään, kiinnostaako teitä lukea hyvinvointiaiheista jatkossa? Aurinkoista uutta viikkoa! 

Tänään kehossani on mahdollisimman hyvä olla. Tänään valitsen antaa itselleni parasta. Pidän itsestäni hyvän huolen ja huomenna kehossani on entistä parempi olla.

16 kommenttia:

  1. Kiitos tästä tekstistä, se selkeytti omiakin ajatuksiani! Olen lähiaikoina punninnut vaihtoehtoina positiivisempaa suhtautumista itseeni tai syömisvammailua, mutta nyt rohkaistuneena yritän suhtautua itseeni rakastavammin. Kiitos! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista ja ihanaa kuulla että tästä postauksesta oli sulle apua! Itsensä rakastaminen, riittävä terveellinen syöminen ja liikunta vie sua kohti tavoitteitasi ja onnellista elämää, syömishäiriö vie vain niistä pois päin, muista se! :) Hirmuisesti tsemppiä, oot ihan oikeilla jäljillä! <3

      Poista
  2. Oi miten superi postaus! Tällaisia olisi kiva nähdä jatkossa lisää :) Pitkälle tähtääminen on paras ratkaisu. Tsempit sinne ja hei pitäis nähdä taas joku päivä <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista! Tosi kiva kuulla ja oot ihan oikeassa! Juu täytyy kyllä nähdä taas, kivaa alkanutta viikkoa sulle!:)

      Poista
  3. Hyvinvointi postauksia lisää kiitos:) oli kiva lukea itseni kiinnostavasta aiheesta💖

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tosi kiva kuulla, niitä tulossa lisää kun tämäkin sai näin kivan vastaanoton! :)

      Poista
  4. Hei! Oli todella hyvä teksti ja hienoa, että olet löytänyt oman tapasi syödä ja liikkua :) se on tärkeintä että pitää terveydestään huolta! Mulla on vähän sama että salitreeni ei oo niinkää mun juttu, tykkään treenaa sillo ku huvittaa :D ja se kun sinne salille lähteminen on niin suunnitelmallista ja aikaa kuluttavaa.. saattaa repästä 3h aikaa kerrallaan kun on matkat julkisilla, vaatteiden vaihto + treeni. Kivempi ollu kun hyvässä säässä tekee ulkotreeniä samalla kun lenkkeilee koiran kanssa tai tekee kehonpainotreeniä kotona :) kehoaan kuunnellen. Jos nukkuu huonosti tai syö heikosti niin sillon on parempi levätä tai tehdä kevyempi harjoitus. jokaselle löytyy omat juttunsa ja tapansa tehdä kun olemme yksilöitä :) se mikä sopii toiselle nii se ei välttämättä sovikkaan jollekkin muulle.

    Tsemppiä ja voimia! :)



    http://aktiivinensohvaperuna.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista ja kiva kuulla että tykkäsit tekstistä! Puhut kyllä ihan täyttä asiaa, paljon tsemppiä ja kivaa kevättä sullekin! :)

      Poista
  5. Ihana postaus ja todella rehellisesti kirjoitettu! :) Mie tykkään tosi paljon ruokaan, liikuntaan ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin painottuvista postauksista, joten näitä ehdottomasti lisää myös jatkossa :) Olen samoilla linjoilla Hannahin kanssa, että jokaisella on omat mieltymyksensä, eikä kaikki sovi kaikille. Tärkeintä on löytää omat jutut, joista nauttii :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon, mukavaa kuulla näitä on kyllä siinä tapauksessa tulossa lisää! Joo oot kyllä ihan oikeassa, tärkeintä on löytää ne itselle parhaiten toimivat ja iloa tuottavat jutut! :)

      Poista
  6. Nää on parhaita aiheita! Itse olen myös yksintreenaajaihminen (onko toi edes yhdyssana XD) ja pyrin syömään terveellisesti! En ole missään herkkulakossa, joten niitäkin saan joskus nauttia. On tosi kivaa elää terveellisesti, koska hyvinvointi on oikeasti tärkeää ja terveellisistä elämäntavoista tulee hyvä olo! :) Vaikka itsellä siinä taustalla pyörii myös se unelmavartalo jonka joskus haluaisin niin en kuitenkaan koeta tavoitella sitä sairailla tavoilla! Joten hyvin menee :) Hyvä että sullakin menee nyt paremmin! Minua ainakin kiinnostaa tämänlaiset postaukset!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa tosi hyvältä!:) Kiva kuulla että sua kiinnostaa tälläiset postaukset, mukavaa kevättä sulle!:)

      Poista
  7. Olipas kyllä kiva postaus! Oli kiva lukea tämmönen itseänikin kannustava, positiivinen ja rehellinen teksti! ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista ja tosi kiva kuulla että tykkäsit!:)

      Poista
  8. Höh, etkö sinä muka tiiä, että on ihan tosi trendikästä juosta metsissä? Sitä ei vaan sanota metsissä juoksemiseksi, vaan hienosti polkujuoksuksi :D
    Mua vähän huvittaa kun ihmiset vouhkaa jostakin metiköissä juoksemisesta ja metsän tervehdyttävästä vaikutuksesta ja muusta- nyt kun sitä on tutkittu. Sehän on ollut ihan selvää aina! :D

    Mutta on kiva kuulla, että oot löytänyt itelles sopivan tavan liikkua, niinhän sen pitää ollakin. Että liikkuminen on kivaa, eikä pakkopullaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah voihan polkujuoksu, olin tuon jo ihan unohtanut! :-D Joo oon kyllä tosi iloinen kun sopiva liikuntamuoto ja tapa syödä terveellisesti on löytynyt! :)

      Poista