Tee muutos tänään

Mä olin monta vuotta maanantailaihduttaja. Oli tarkoituksena sitten alkaa syömään terveellisemmin, liikkua enemmän tai vaikka korjata unirytmi järkevämmäksi siirsin sitä aina milloin minkäkin tekosyyn takia. Nyt on liian kiire, stressaava elämäntilanne tai paljon juhlia tulossa, palataan asiaan sitten paremmalla ajalla.

Sairastan kaksisuuntaista mielialahäiriötä ja masennusjaksoa parempaa (teko)syytä ei elämäntapamuutoksen lykkäämiselle varmaan ole olemassakaan. Nyt voin huonosti ja olen tosi väsynyt ja mulla on siitä vielä sairaslomatodistuskin, joten alan pitämään itsestäni parempaa huolta sitten kun mieli on taas positiivisempi enkä ole näin uupunut. Tottakai itselleen pitääkin olla armollinen varsinkin kun kyse on sairaudesta, mutta jos sitä oikeasti täydellistä ja täysin stressitöntä aikaa jää odottamaan niin saat odottaa lopun elämääsi.


Mun arki ja elämänlaatu parani huomattavasti kun lopetin supernaiseksi muuttumisen odottamisen ja aloin miettimään mitä mä voisin tehdä hyvinvointini eteen nyt heti vaikka masentaa, on kiire ja väsyttää. Sain tuon diagnoosin viime kesänä ja koska tämä sairaus ei koskaan parane, tajusin että jos oikeasti haluan voida hyvin niin mun täytyy tehdä itselleni sellaiset rutiinit joita pystyn noudattamaan mahdollisista sairausjaksoista huolimatta myös tulevaisuudessa. Listasin teille muutamia pieniä muutoksia, jotka olen itse kokenut hyödyllisiksi ja helpoiksi toteuttaa kiireisen ja stressaavankin arjen keskellä. Hyvin perusjuttuja, mutta oikeasti niin tärkeitä! Toivottavasti näistä oli jollekin hyötyä! 

 Hio ruokavalio kuntoon pieni pala kerrallaan, aloita vaikka aamupalasta! Lopulta huomaat, että sinulla on toimiva kokonaisuus!

 Ulkoile. Vaikka olisit kuinka kiireinen tai väsynyt niin käy edes pihalla, jo viisitoistaminuuttia raikasta ulkoilmaa piristää varmasti. Liikunta lisää tyytyväisyyttä omaan kroppaan ja pienikin lenkki tuo ainakin minulle sellaisen tunteen että olen saanut jotain järkevää aikaiseksi vaikka väsyttää.

♡ Vuorokausirytmi järkeväksi. Itse kärsin sairausjaksojen aikana hyvin hankalista uniongelmista, mutta olisi tosi tärkeää saada vuorokausirytmi kuntoon. Virkeänä pystyy paremmin pysymään päätöksissään, oli kyse sitten ihan mistä tahansa tavoitteesta.

 Tee kodistasi inspiroiva ja tavoitteitasi tukeva ympäristö. Mä oon tosi visuaalinen ihminen ja mulle on tärkeää, että tavoitteeni on näkyvillä. Askartelin jääkaapin oveen kollaasin kannustavista teksteistä ja lehtileikkeistä ja liimasin siihen päälle ravitsemusterapeuttini tekemän ateriasuunnitelman. Suunnitelma ja tavoitteeni terveellisemmistä arkirutiineista on kokoajan silmissäni ja mulla on sellainen olo että projekti on käynnissä, vaikken jaksaisi siihen tänään panostaa täysillä.

♡ Kirjoita suunnitelma ylös. Tee to do-lista asioista jotka pitää hoitaa, hyvin suunniteltu on puoliksi tehty! Tekemättömät työt saavat ainakin minut ahdistumaan ja kun niitä päänsisällä pyörittelee tarpeeksi kauan, tuntuu että hommia on ihan loputtomasti. Kun ne kirjoittaa ylös ainakin itse huomaan usein ettei niitä ollutkaan niin paljon kuin pelkäsin ja vaikka tänään en niitä ehtisi tekemään on ainakin suunnitelma olemassa!

♡ Pohdi ajankäyttöäsi. Meillä kaikilla on saman verran tunteja päivässämme, vaikka välillä tuntuu siltä että yhdellä on enemmän aikaa kuin toisella. Tutki mihin aikasi käytät, sillä kun hallitset ajankäyttöäsi saavutat tavoitteesi nopeammin. 

10 kommenttia:

  1. Tosi hyviä vinkkejä! :) voisin itsekin askarrella jonkin tuollaisen taustan miun ruokavaliolle :) mie ite suosin myöa listojen tekemistä, sillä silloin ei unohda, mitä piti tehdä ja on helpottavaa viivata tehdyt asiat yli listasta :) yleensä listaan myöa pikkujutut, jolloin saan nopeammin viivattua jotain yli! :D taktiikkka se on sekin :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon kommentista ja mukavaa kuulla että tästä postauksesta tykkäsit! Joo suosittelen ehdottomasti askartelemaan tuollaisen inspiraatiokollaasin ruokavalion tai minkä tahansa suunnitelman ympärille! :) Hahah joo itse myös listaan kaikki ne pienimmätkin asiat! :-D

      Poista
  2. Tuo on kyllä niin totta! Sitä "parempaa aikaa" ei varmasti tule, jos odottaa että kaikki olis hienosti. Niin ei vaan kertakaikkiaan tapahdu.

    Mistä sie Kristiina alotit? Niinkun että ruokavaliosta vai liikunnasta vai miten?

    Ja tuo listaaminen on hyvä kans, toimii ainakin joillakin. Eihän kaikilla voi tietenkään toimia samat asiat. Niitä pikkujuttuja täytyy olla sopivasti pitkin matkaa, ettei käy niin että listalla on "pystyn juoksemaan 10km putkeen" jos aloitusmatka on esimerkiksi puoli kilsaa. Etappeja on oltava tasaisesti motivaation ylläpitämiseksi. "Pystyn juoksemaan 1km/2km/5km/7km/10km" kuulostaa jo paljon saavutettavammalta. Ja siinä voi sitten fiilistellä hetken kun pystyin tähän!
    Mulla on vähän sellanen lista punnerrusten kanssa. Haluan pystyä vetämään 30 miesten punnerrusta putkeen. Aloitus on se, etten pysty vetämään kunnolla edes yhtä :D Joten pistin ekan tavoitteen kymmeneen naisten punnerrukseen, sitten viiteentoista, kahteenkymmeneen naisten punnerrukseen ja sitten aloitan ohjelman alusta miesten punnerruksilla, kun tekniikka on kunnossa ja voima vähän kasvanut.
    Tässä samalla sitten rukkailen myös syömisiä sokerittomammiksi ja enemmän salaattia sisältäviksi. Ja kunhan lumet sulaa vähän, ja metsässä on kivempaa, voin siirtää lenkit sinne ja mieliala paranee senkin puolesta kohisten :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista, kuulostaa tosi hyvältä! Itsekin odotan että metsästä sulaisi loputkin lumet että pääsisin tuonne pururadalle juoksemaan! :)

      Mä aloitin siitä, että rupesin syömään täsmälleen ravitsemusterapeutin tekemän ateriasuunnitelman mukaan ja sen myötä olen saanut hyvin pois syömishäiriöön liittyvät epäterveelliset sekoilut. Ajanmyötä olen myös onnistunut lopettamaan ns. pakkoliikunnan ja nykyään lähden ulos mielelläni ilman ajatusta kalorien kuluttamisesta! Tämä on ollut monen vuoden prosessi johon on mahtunut paljon ylä,-ja alamäkiä, mutta tällä hetkellä menee ainakin tosi kivasti joten olen luottavaisin mielin! :)

      Poista
  3. Hyviä neuvoja! Voisin itsekin värkätä inspiroivia lappusia pisin kämppää :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon, kiva että tykkäsit! Joo suosittelen! :)

      Poista
  4. Oikein hyvä postaus! Hienoja ja käyttökelpoisia ideoita, ihan kaiken ikäisille!Elämä on tässä ja nyt. Kaikkea hyvää sinulle, voimia ja aurinkoista kevättä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista ja mukavaa että sait tästä ideoita! Olet ihan oikeassa, kiitos paljon ja samoin sulle! :)

      Poista