Onnellista arkea sairaudesta huolimatta

Monta vuotta syksy ja talvi olivat mulle niin hankalaa aikaa, että olin varma siitä että vika on vaan tässä pimeässä vuodenajassa. Nyt olen ymmärtänyt sen, että mä oon vaan yksinkertaisesti ollut silloin niin uupunut ja masentunut ettei auringonpaiste olisi oloani takuulla parantanut. Sen sijaan nyt mun mieli on hyvin virkeä ja positiivinen vaikkei harmaa sää ulkona voisi enää paljon masentavammaksi muuttua ja sen huomaaminen saa mut hyvälle mielelle!

Mulle kuuluu hyvää, odotan innolla joulua ja mun sairasloman loppumista, että pääsen aloittamaan työt joulukuun alussa mun vanhempien kuljetusliikkeen toimistossa. Sisustan kotia kynttilöillä ja jouluvaloilla, ulkoilen, näen kavereita ja kirjoittelen tänne blogiin. Käyn kerran viikossa terapiassa, mutta säännölliset lääkärikäynnit kuukausittain on lopetettu kun vointini on ollut hyvä eikä niille siksi ole nyt tarvetta. Mä en edes muista koska viimeksi tilanne olisi ollut tämä ja se tuntuu niin mukavalta! Muutto ja uusi ympäristö on tehnyt mulle tosi hyvää ja vasta nyt sitä alkaa ymmärtämään miten moni asia Seinäjoella asuessa oikeastaan olikin pielessä. Mun perhe ja ystävät on mulle tosi tärkeitä ja tieto siitä ettei meidän välimatka ole enää ollenkaan niin pitkä tekee mut iloiseksi, mun ympäillä on niin upea tukiverkko!


Uskon, että yksi suuri syy mun hyvälle ja tasapainoiselle ololle on se, että olen terapian avulla ymmärtänyt että mä oikeasti pystyn itse vaikuttamaan omaan mielialaani ja jaksamiseen. Kun sain kaksisuuntaisen mielialahäiriön diagnoosin ajattelin pitkään että mun olotila tulee heittelemään ääripäästä toiseen lopun ikäni enkä mä pysty vaikuttamaan siihen mitenkään. Onneksi nyt tiedän paremmin, nimittäin mä todellakin pystyn itse edesauttamaan sitä ettei sairaus oireile ja esimerkiksi tällä hetkellä ainut asia mikä mua arjessa siitä muistuttaa on iltalääkkeet ja se terapia. Mä oon oppinut tuntemaan sairauteni jo aika hyvin minkä seurauksena se pysyy hallinnassa kun vaan otan lääkkeet säännöllisesti ja noudatan mun hyvinvointia tukevia arkirutiineja. Alkoholin käytön oon jättänyt ihan minimiin ja harkitsen sen lopettamista kokonaan, sillä huomaan jo parin viinilasillisen sekoittavan mun unirytmin ja aiheuttavan ahdistusta eikä se todellakaan ole sen arvoista. Menen iltaisin aikaisin nukkumaan, liikun ja syön säännöllisesti, teen asioita jotka tekevät mut iloiseksi ja yritän välttää turhaa stressiä.

Olen myös terapian avulla omaksunut ns. selviytymiskeskeisen ajattelutavan eli tiedostan ja hyväksyn sairauden aiheuttamat oireet, mutten anna niille valtaa. En enää mene paniikkiin kun huomaan sairauden taas nostavan päätään vaan tiedostan tilanteen ja otan heti yhteyttä lääkäriin, jotta oireet saadaan kuriin ennenkuin ne edes ehtivät kunnolla alkaakkaan. Tunnistan nykyään jo hyvin ensioireet, esimerkiksi radikaalit muutokset mun nukkumisessa yleensä viestivät siitä, että jotain on vialla. Uskon, että mitä paremmin opin tuntemaan sairauteni sitä helpompaa on elää onnellista ja tasapainoista arkea siitä huolimatta.


Tiedän, että sairauteni on elinikäinen ja sairausjaksoilla on tapana uusiutua lääkehoidosta huolimatta, mutta en halua elää elämääni sen pelossa. Hoidan sairauttani niin hyvin kuin pystyn ja uskon, että asiat kyllä menee niinkuin ne on tarkoitettu. Elin pitkään kuin sumussa ja nyt tahdon nauttia kaikista kauniista asioista ympärilläni ja voin hyvällä omatunnolla sanoa olevani tosi onnellinen ja tyytyväinen elämääni juuri tällaisenaan. Ihanaa viikonloppua toivottaa Kristiina! 

14 kommenttia:

  1. Siis niin ihanaa kuulla että voit hyvin, oot onnesi ansainnut, mukavaa joulunodotusta! <3

    VastaaPoista
  2. HYvää jatkoa sinulle ja mukavaa joulun odotus aikaa, voi hyvin <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon ja sitä samaa sullekin! :)

      Poista
  3. Olipas ihanan positiivinen postaus :) tsemppiä sulle!

    VastaaPoista
  4. Todella ihana postaus Kristiina <3 Oli sairaus mikä tahansa niin on hyvä juuri tiedostaa ne oireet ja heti puuttua niihin. Itsetunto on juuri hyvä asia ja mä itsekkin opin terapiassa paljon asioita, esim. tunnistamaan itsessäni sen kun on oikeesti menee huonommin ja mitä sille voi tehdä. Mukava lukea tälläistä, mukavaa viikonloppua myös sinne! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tosi paljon, ihana kuulla että tykkäsit! Joo oot kyllä ihan oikeassa, hienoa kuulla että terapiasta on ollut apua sullekin! :)

      Poista
  5. Tulin tästä postauksesta tosi hyvälle mielelle, ihanaa että jaksat olla niin positiivinen kaikesta huolimatta! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi miten kiva kuulla! Jokainen saa itse valita näkeekö asioissa ne hyvät vai huonot puolet ja minä haluan koittaa keskittyä aina niin positiivisiin asioihin joita löytyy elämästä silloinkin kun on hankalampia jaksoja! :)

      Poista
  6. Paljon tsemppiä sulle! Täällä odotellaan joulua myös :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon ja kivaa joulunodotusta! :)

      Poista
  7. Tää oli jotenkin todella mukavaa luettavaa jostain syystä. Sulla on yleisesti hyviä tekstejä, mutta tää on ehdottomasti paras niistä, mitä oon vähään aikaan lukenu :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos hirmuisesti, tosi kiva kuulla että tykkäsit! :)

      Poista