Kokemuksia psykoterapiasta

Halusin kirjoittaa vähän omia kokemuksiani psykoterapiasta, sillä ihmisillä tuntuu olevan siitä  paljon kysyttävää ja ehkä ennakkoluulojakin, vaikka terapiaan hakeudutaan aina vaan useammin.  Mitä on psykoterapia, kuka siellä voi käydä ja mistä syystä? Entä voiko siitä oikeasti olla apua?

Mitä on psykoterapia?

Psykoterapia on terveydenhuollon tavoitteellista toimintaa, jolla hoidetaan psyykkisiä vaikeuksia psykologisin menetelmin. Psykoterapiassa hankalia asioita prosessoidaan keskustelemalla, tarvittaessa voidaan käyttää erilaisia oireita tuottavien toimintatapojen tunnistamista ja muuttamista helpottavia harjoitteita.
Eri psykoterapiasuuntauksia on useita ja ne poikkeavat taustateoriansa ja lähestymistapansa suhteen, itse kävin ensin psykodynaamisessa psykoterapiassa, mutta se osoittautui ajanmyötä minulle vääränlaiseksi ja nykyään käyn kognitiivisessa psykoterapiassa, josta saa enemmän sellaisia konkreettisia neuvoja ja työkaluja arjen haasteisiin. Mielestäni on kuitenkin tärkeintä keskittyä löytämään se juuri sinulle sopiva terapeutti, sillä jos teidän kemiat ei kohtaa on aika yhdentekevää millaisiin asioihin hän on erikoistunut.


Miksi aloitin terapian?

Mä sairastin 16-vuotiaana anoreksian ja mulla on kaksisuuntainen mielialahäiriö jonka takia kävin viikottain sairaanhoitajan tukikäynneillä, mutta yhdessä lääkärin kanssa tultiin siihen tulokseen ettei sairaanhoitajalla ole riittävää ammattitaitoa ja koulutusta mun auttamiseen. Tarvittiin ihminen jolla on enemmän kokemusta tästä diagnoosista ja lopulta löysin nykyisen kriisi,-ja traumaterapeuttini jolla on asiakkaana monia ihmisiä jolla on tämä sama diagnoosi.

Puolen vuoden osastojakso anoreksiaa sairastaessani oli mulle niin nuorena tosi rankka ja vähän pelottavakin kokemus, josta jäi mulle monenlaista traumaa, joten traumaterapeutti on ollut oikea ihminen mua auttamaan. Lisäksi terapiassa ollaan käsitelty aika paljon sitä miltä tuntuu saada tälläinen diagnoosi näin nuorena ja millä keinoilla pystyisin alkaa elämään normaalia elämää sairaudesta huolimatta. Mulla on ajoittain voimakasta ahdistuneisuutta ja myös siihen olen terapiasta saanut apua. Vaikka pääpaino on noissa asioissa niin tosi paljon puhutaan ihan arkisista jutuista, ei terapiassa käyminen tarkoita sitä että joka käynnillä täytyisi olla jokin uusi kriisi jota aletaan käsitellä vaikka niin ainakin minä aluksi ajattelin! :D

Miten terapiaan hakeudutaan?

Psykoterapiaan voi hakeutua yksityisesti varaamalla ajan suoraan psykoterapeutilta tai sitä voi hakea terveydenhuollon yksikön lähetteellä Kelan kuntoutuksena, kuten minulle haettiin. Asiakas etsii terapeutin aina itse ja käyntimaksu on keskimäärin 60-150€ kerta terapiamuodosta ja terapeutin koulutuksesta riippuen. Ryhmäterapia on halvempaa ja sitäkin olen kokeillut mutta se ei ollut yhtään mun juttu vaan haluan keskustella asioista kahden kesken terapeutin kanssa. Saat itse valita kuinka usein haluat terapiassa käydä ja kuinka pitkään, itse käyn kerran viikossa ja aloitan pian toisen vuoteni.

Onko terapiasta jotain apua?

Mä voin yhtään liioittelematta sanoa että terapia on ollut mulle ihan pelastus, mä en tällä hetkellä varmasti voisi näin hyvin ilman sitä. Niin moni sellainen asia joka on ennen päivittäin painanut mun mieltä ja saanut mut masentumaan on saatu purettua pois mun mielestä minkä ansiosta olen pystynyt menemään elämässä eteenpäin. Olen oppinut ymmärtämään paremmin mun tunteita ja ajatuksia, pystyn luottamaan itseeni enemmän ja mun itsetunto on parantunut huomattavasti.
Terveitä ahdistuksenhallintakeinoja opettelemalla mun ajoittainen paha olo pysyy paremmin hallinnassa enkä enää pura sitä huonoilla tavoilla. Osastohoitoakaan en ole tarvinnut enää kertaakaan terapian aloittamisen jälkeen, mulla on turvallinen olo kun tiedän että pääsen kerran viikossa purkamaan ajatuksiani ja että joku seuraa vointiani.

Mä suosittelen lämpimästi terapiaa ihan jokaiselle joka kokee että elämässä on joskus tapahtunut tai tulee tapahtumaan sellaisia asioita joita olisi hyvä käsitellä ammattilaisen kanssa. Sulla ei tarvitse olla mielenterveysongelmia vaan terapiassa voidaan käsitellä esimerkiksi ihmissuhteita, läheisen sairastamista, omia pelkoja, stressinaiheita ja arjen haasteita tai ihan mitä tahansa mistä sä vaan haluat puhua. Joo terapia maksaa, mutta mun mielestä itseensä ja omaan terveyteensä voi rahaa kyllä hyvillä mielin sijoittaa enkä mä ainakaan pysty saamaani apua mitenkään mittaamaan rahassa. Toivottavasti tästä tekstistä oli jollekin apua ja hirmuisesti tsemppiä kaikille tämän asian kanssa painiville! 

Oletko sinä joskus ollut terapiassa tai suunnitteletko sinne menemistä? Jos on jotain kysyttävää aiheesta niin vastaan mielelläni! :)

6 kommenttia:

  1. Kannatan myös! Auttaa käsittelemään vaikeat tunteet ja saa keinoja niiden käsittelyyn
    :) harmi vaan että kun on kerran käynyt ja ei ole jatkoa hakenut, mutta nyt kun olisi tarvetta niin ei pääse kun täytyy olla välissä 5 vuotta ennen kuin voi hakea uudestaan. Siinä välillä vaan pitää pärjätä.

    Terkuin topaasilapsi

    http://www.lily.fi/blogit/sydan-huokaa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista, käyn katsomassa sun blogia! :) Joo no toi on kyllä tosi typerää, moni sun lisäksi valittanut tuota samaa! :/ Tsemppiä! <3

      Poista
  2. Todella ihanan avoin postaus, sie oot ihan huippu <3 Onneksi olet uskaltanut pyytää apua ja saanut sitä, sinulla on varmasti asiat paljon paremmin sen ansiosta :)

    Mie olen harkinnut joskus terapiaa loputtoman tarkistelun vuoksi, koska kotoa lähteminen oli ihan tuhottoman vaikeaa. Nyt olen kuitenkin huomannut, että mitä vähemmän on stressiä, sen vähemmän pakonomaisesti tarkastelen, joten toistaiseksi hoidan tätä "omalääkityksellä" :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon kauniista sanoistasi! Joo tuo tarkistelu ja muut pakkotoiminnot ja ajatukset on mulle kanssa tuttuja, jossain vaiheessa taisi papereista löytyä ihan pakko-oireisen häiriön diagnoosikin mutta viime aikoina oireet on pysyneet aika hyvin kurissa. Tsemppiä! :)

      Poista
  3. Todella todella hieno ja mielenkiintoinen postaus! Tästä on varmasti apua jollekkin, uskoisin näin :) Mä kävin kolme vuotta psykoterapiassa enkä olisi tämä ihminen joka nyt olen ilman sitä. Mulla oli maailman paras terapeutti ja se oikeesti auttoi mua. Vaikka itse teinkin kaiken työn, niin sain käsitellä kaikki mun asiat luotettavan ja auttavan ihmisen kanssa <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos hirmuisesti, kiva kuulla että tykkäsit! Hienoa että terapiasta on ollut sullekin apua! :)

      Poista